7 КЛАС ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ

 7 КЛАС .      ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ

РОЗДІЛ4

ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ В Х- Х V століттях.

ТЕМА УРОКУ : 

СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ : ВІД РОЗДРОБЛЕНОСТІ  ДО СТАНОВО- ПРЕДСТАНИЦЬКОЇ МОНАРХІЇ.

 ЯК ГОТУВАТИСЬ ДО УРОКУ :

!

 !!!!!!ПРАЦЮЄМО ЗА МАТЕРІАЛАМИ ПАРАГРАФУ № 21,22 стор.77

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-serednovichni-derzhavi-vid-rozdroblenosti-do-stanovo-predstavnickih-monarhiy-do-uroku-vsesvitno-istori-7-klasu-140491.html презентація по темі ++++++= перегляньте

УВАГА !!! КОНСПЕКТ СЛАЙДІВ З ПРЕЗЕНТАЦІЇ :№ 5,6,7,8,9,10,12,13 (обовязково)

1. Вислів закодовано в " Хмаринці"= який , за яких обставин виникло це правило???

2.Пригадайте визначення понять : 

МОНАРХІЯ, МОНАРХ, ВАСАЛ, СЕНЬОР, ФЕОД, ФЕОДАЛ

3.!!!!! Пригадайте причинифеодальної роздробленості Київської Руси- України в ХІ - ХІІІ столітті( курс історії України  параграф №10 стор 84 ) або записи в робочих зошитах з історії України.

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ПО ТЕМІ :

+ використайте презентацію по темі 

ФЕОДАЛЬНА РОЗДРОБЛЕНІСТЬ- ПЕРІОД В РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОВІЧНИХ ДЕРЖАВ ,КОЛИ ПОСЛАБЛЮЄТЬСЯ ЦЕНТРАЛЬНА ВЛАДА , ПОСИЛЮЄТЬСЯ ВЛАДА МІСЦЕВИХ ФЕОДАЛІВ , ДЕРЖАВА РОЗПАДАЄТЬСЯ НА РІЗНІ ПОЛІТИЧНІ ЦЕНТРИ. 

ДОМЕН - сукупність спадкових земель  володіння короля у самостійність

ФЕДЕРАЦІЯ -  це держава , яка складається з кількох самоврядних територій , які мають певну самостійність

 ЩО ЗУМОВИЛО СЛАБКІСТЬ ВЛАДИ КОРОЛЯ ТА ФЕОДАЛЬНУ РОЗДРОБЛЕНІСТЬ В ЄВРОПІ ?????

* ТРАДИЦІЯ розподілу земель між синами 

*НАДАННЯ ЗЕМЕЛЬ королем  як винагороди свої васалам за службу = зміцнення їх влади 

* НАТУРАЛЬНЕ  господарство, яке сприяло  економічному відособленню земель, тормозило економічне та господарське обднання земель

ТОМУ  КОРОЛЬ : 

-   не мав влади над всією країною

- не видавав загальних законів для всіх

- не мав сильного спільного війська

- не збирав податків зі всієї території, а жив за рахунок свого домену

- ????Які наслідки для країн мала феодальна роздробеність ( на прикладі Київської Русі - України)

                  



                                                                ТЕМА УРОКУ :
                    ФРАНЦІЯ В ХІ-ХV столітті .        СТОЛІТНЯ ВІЙНА .ЖАННА д,АРК.

ЯК ГОТУВАТИСЬ ДО УРОКУ :

1. Опрацьовуємо матеріал = параграф 23  стор 140-148.
                                                   
2. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ : на основі  переглянутих відео, презентації НА ВИБІР ,  складіть розповідь про Ж. д,Арк
https://www.youtube.com/watch?v=PeIzrvmDGqg= ВІДЕОУРОК ПО ТЕМІ
https://www.youtube.com/watch?v=QJMDdOjLHe4 цікаве відео про Жанну д,Арк +++++6 хв.
https://www.youtube.com/watch?v=jvWIKON-hnI ЖАННА д, Арк та столітня війна = 3 хв.+
https://www.youtube.com/watch?v=uml2KneKaRY - відеоурок  по темі 
3. Зверніть увагу на те, що :
     На початку Х століття Франція була феодальнороздробленою країною.Правителі окремих герцогств були незалежними від короля , карбували свою монету, мали своє військо.
    Влада короля = слабка , домени короля невеликі. 
Король був " першим серед рівних", не видавав загальних законів, не мав свого великого сильного війська, жив з доходів свого домену,тому герцоги не завжди йому підкорялись. 
      На початку ХІІ століття  королі Англії мали на території Франції в 6 разів більше володіння , ніж фрацузький король. Королі з династії Капетінгів боролись за об,єднання Франції.
4. - працюючи з текстом підучника , визначте кроки французьких королів для обєднання країни ?????
- спочатку королі :
* карали непокірних, 
*руйнували їх замки,
* розміщували в володіннях феодалів свої війська
* купували землі феодалів і захоплювали їх силою
* Філіпп ІІ Август відібрав в англічан  Нормандію та території на Півночі Франції= мав вихід до моря, та приєднав Тулузьке графство на Півдні= став найсильнішим феодалом у Франції

*За Луї Святого:  приєднав всі території ,що належали Англії,= мир з Англією,впроваджено єдину монету= розвиток торгівлі, відновлено королівський суд, припинено міжусобиці= Франція ставала = централізованою монархією
* Філіп  4 Красивий :приєднав багато земель, накав податки на церкву= , щоб заручитись підтримкою представників різних станів , скликав ГЕНЕРАЛЬНІ ШТАТИ( ДУХОВЕНСТВО , ДВОРЯНИ ТА БАГАТІ ГОРОДЯНИ) 1302 РІК
  = Франція стає станово - представницька монархія

* За сильну владу короля були :( Подумайте , чому саме ці представники були зацікавлені в сильній владі КОРОЛЯ)
- жителі міст
- середні ідрібні феодали
-рицарі, які тікали від утисків сеньйорів
- служителі церкви
- ремісники , купці, селяни
 
5. СТОЛІТНЯ ВІЙНА  ( 1337- 1453 р.р з прервами )= між Францією та Англією
 Причини війни: 
* боротьба Франції за ті області , що були під владою Англії
*Англія прагнула повернути свої володіння 
* Суперництво між країнами за багату Фландрію
* Претензії англійських королів на французький престол
* Франція прагнула до об'єнання французької держави.
1358 рік = селянське повстання " Жакерія"= керівник Гільйом Каль
1381 р.повстання під проводом Уот Тайлер ( Англія )

1449 рік = визволення Орлеану = подвиги Жанни д,Арк+ Карл Сьомий використав вогнепальну зброю 

1431 рік = спалення Ж.д,Арк на вогні= 1455 рік = виправданна = оголошена святою

1453 рік = битва при Кастильйоні = завершення війни= завершено обєднання Франції 
1461- 1483 р.р = правління у Франції Луї ХІ  Розсудливого " Всесвітній павук "( прізвисько)= його правління свідчило про зміцнення влади короля!!!


             
                                  
                                         10.2023.11.2023
ТЕМА УРОКУ :
 АНГЛІЯ В ХІ-ХV СТОЛІТТЯХ. " ВЕЛИКА ХАРТІЯ ВОЛЬНОСТЕЙ" ВІЙНА ТРОЯНД .

1.!!!! ДО ВАШОЇ УВАГИ = ПАРАГРАФ № 18 СТОР.83-88 = НОВИЙ ПІДРУЧНИК,                                                                    
https://www.youtube.com/watch?v=aUsVTf1wDUM = ВІДЕУРОК ПО ТЕМІ 

3. Дайте відповіді на запропоновані питання !!!
*  Пригадайте , що таке станово- презставницька монархія ????
* Яку роль ву Францїї відігравали Генеральні Штати ???
* Як ви поясните , що в англійській мові є слова з французьких діалектів???

4. !!!!!  Зверніть увагу на конспект, прочитайте його уважно 
     ІХ століття = королівства обєднались в одне королівство= Велику Британію, цьому сприяли вторгнення вікінгів= встановився фоедальний лад= багато селян = вільні
1066 рік - Велику Британію завоював герцог Нормандії 
                                         ВІЛЬГЕЛЬМ ЗАВОЙОВНИК ( 1066- 1087)  
- доклав чимало зусиль для зміцнення влади = лише король мав право мати васалів
- домігся присяги васалів на вірність королю
- 1086 р = опис всіх земель та  майна = оподаткував  все населення= цей опис мав назву в    народі" КНИГА СТРАШНОГО СУДУ"
- вилучення земель в англосаксонської знаті = стали королівськими заповідниками
всю країну поділив на графства на чолі з шерифами
- будував багато укріплень ізамків
 - створення централізованої монархії в Англії було набагато раніше , ніж у Франції.

                                                ГЕНРІХ ІІ ПЛАНТАГЕНЕТ( 1154-1189р.р)
= назва династії від назви рослини , гілочкою якої король прикрашав свій шолом = планта  генета ) 
 - Ангійське королівство розширило свої кордони= йому належало половина Франції
- приборкав знать = примусив знищити побудовані без дозволу замки
- скасував графські титули, 
-всі ліси = королю
- створив  високоефективний державний апарат
- зміцнив владу шерифів , які : збирала податки, переслідували злочинців та порушників порядку , командували ополченням 
-  провів  військову реформу : замість обовязкової участі в походах рицарі змушені платити " ЩИТОВІ ГРОШІ" = кошти на утримання постійного війська
- провів судову реформу : вівши = СУД ПРИСЯЖНИХ=  12 місцевих жителів приймали участь в розслідуванні і подавали свої покази на королівському суді 
-були створеніЄДИНІ  для всієї держави ЗАКОНИ= ВИТІСНЯЛИ МІСЦЕВІ ПОРЯДКИ ТА ЗВИЧАЇ
 - мав контроль над церквою = священники = васали короля  
                                           АНГЛІЯ В ХІ- ХІІІ століттях.
                               ВЕЛИКА ХАРТІЯ ВОЛЬНОСТЕЙ
 Коли в 1189-1199 р.р = король Річард Левове Серце  воював на сході = хрестові походи , державо правив   ІОАН БЕЗЗЕМЕЛЬНИЙ ( 1166- 1216 р.р.), який постійно піднімав
 " щитові гроші " = через постійні війни = невловолені барони повстали проти короля = 1215 році  король підписав ВЕЛИКУ ХАРТІЮ ВОЛЬНОСТЕЙ ( хартія = це грамота , документ з вимогами ), яка :
* обмежувала владу короля = принцип  = недоторканість особи = захист особистих та майнових прав людей++++
*посилювала владу баронів
* король не мав права : переобтяжувати податками= лише з дозволу королівської Ради, зберігати законність і порядок, не позбавляти церкву її привілеїв, 
* корол повинен боротись з свавіллям чиновників
* тубуватись за розвиток торгівлі, свободу пересування 
*не розорювати народ штрафами , не порушувати міське самоврядування = ПРАВА ЛОНДОНА 
*було створено РАДУ 25 = для конторлю над виконанням хартії= король мав дотримуватись хартії під загрозою війни проти нього 

 1265 рік = скликано Вищу раду з представників основних верств-ПАРЛАМЕНТ = 
     ( говорильня)= виборний колегіальний орган влади , вищий законодавчий орган влади
В ХІV столітті =розділений на 2 палати = почав видавати закони, став вищим судом:
ПАЛАТУ ЛОРДІВ ( верхня )                                ПАЛАТУ ГРОМАД ( нижня)
= в Англії слалась стано- представницька монархія 

ВІЙНА БІЛОЇ(Йорки ) ТА ЧЕРВОНОЇ( Ланкастери ) ТРОЯНД (1455-1585  )=  30 рокв = це війна міжусобна між феодальною знаттю між собою, і з королем також= закінчилась знищенням значної частини аристократії( 80 ПРИНЦІВ КОРОЛІВСЬКОГО ПОХОДЖЕННЯ) - приходом до влади ГЕНРІХА VІІ ( 1485 -1503 Р.Р)ТЮДОРА + його шлюб з представницею Йоків = герб = поєднання двох троянд = встановлено нову династію ТЮДОРІВ= ЗМІЦНИЛАСЬ ЗНОВУ ВЛАДА КОРОЛЯ 



ТЕМА УРОКУ  : 

СКАНДИНАВІЯ В ДОБУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ.

ПОХОДИ ВІКІНГІВ ТА ЇХ ЗАВОЮВАННЯ 

УВАГА !!!

 ПРАЦЮЄМО ПО  МАТЕРІАЛАХ  = ПАРАГРАФ № 15. СТОР. 67-71,

!!!! підготуйте додаткові відомості про вікінгів.

!!!виконайте творчі завдання  на стор. 71.,ЗРОБІТЬ МАЛЮНОК , ЯКИЙ БИ ВІДОБРАЗИВ НАЙБІЛЬШЕ ЗНАННЯ ПРО ВІКІНГІВ 

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=vUFa6upVF0k ЦІКАВЕ ВІДЕО ПРО ВІКІНГІВ

https://www.youtube.com/watch?v=KPZ8q9HaN0U ОЛАЙН - УРОК  ++++

https://www.youtube.com/watch?v=bxbdn7II8Uo ГОЛОВНЕ ПРО ВІКІНГІВ+ - 

1.Розгляньте малюнки -  на стор 67.

 Що нового ви взнали про вікінгів з п.1

" Нормани"= " північні люди" = вікінги= нормани= варяги= варанти= данці = воїни із Скандинавії

"Доба вікінгів " - 787-поч ХІ століття = 300 років = " північні війни"

" коні моря " , "дракари"= кораблі вікінгів

???? Які знання потрібні були вікінгам , щоб побудувати дракари.???


2. ЗАГАРБНИЦЬКІ ПОХОДИ ВІКІНГІВ

роль Альфреда Великого ( 871-900)  в історії Англії.

 робота з картою =  стор 69 . завдання по карті :

* назвіть держави вікінгів

* як впливало географічне положення та клімат  на заняття вікінгів?????

*назіть держави , до яких здійснювали походи нормани???

* які землі були норманами колонізовані і завоювати ????

* роль завоювань в історії Європи , її держав.

3. ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ВІКІНГІВ.

870- Відкрили Ісландію- " Країну криги"

Ерік Рудий = відкрив Гренландію= " Зелену землю"

1000р  = Лев Щасливий = досягли Північну Америку = " Лісова країна " , " Країна пласких каменів", " Країна дикого винограду "

НА ПОЧАТКУ ХІ СОЛІТТЯ НАБІГИ НОРМАНІВ ПРИПИНИЛИСЬ .ДОБА ВІКІНГІВ ПРИПИНИЛАСЬ ЗАВОЮВАННЯ АНГЛІЇ .

 19.10.-20.10.2023

ТЕМА УРОКУ:     

 №15.  ХРЕСТОВІ ПОХОДИ  .ДЕРЖАВИ ХРЕСТОНОСЦІВ.

ДУХОВНО- РИЦАРСЬКІ ОРДЕНИ.

1. ОПРАЦЬОВУЄМО ПАРАГРАФ № 16.  

2.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ :

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-hrestovi-pohodi-150125.html презентація по темі

https://www.youtube.com/watch?v=RaOJoAQr0jY ХРЕСТОВІ ПОХОДИ = ЦІКАВО

3.ГОТУЮЧИСЬ ДО УРОКУ , ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ :

1. ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ 16 .

2. ВИПИШІТЬ ПРИЧИНИ ПОХОДІВ.- стор 72.

3. зробіть таблицю за заданим зразком ( назви колонок)

1. дата .2. назва походу 3. головні події походу. 4.наслідки походів ( загальна для свіх                                                                                                                походів)

держави хрестоносців:                  Єрусалимське королівство

   графства Едеське та Тріполі

Антіохійське князівство



                                        07.11.2023 вівторок 
                                                              ТЕМА УРОКУ:

                                 СВЯЩЕННА РИМСЬКА ІМПЕРІЯ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ :

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ :
https://www.youtube.com/watch?v=a5J7eXkczks   ВІДЕОУРОК ПО ТЕМІ +++++
1. працюємо по параграфу № 19. Практична робота 
2.виконайте такі практичні завдання ( стор 89)
- працюючи з параграфом , з.ясуйте 
1. ПРИЧИНИ ТРИВАЛОГО ЗБЕРЕЖЕННЯ ПОЛІТИЧНОЇ РОЗДРОБЛЕНОСТІ НІМЕЧЧИНИ
2.ДОБЕРІТЬ ІСТОРИЧНІ ФАКТИ , ЩО ІЛЮСТРУЮТЬ КОЖНУ З ЦИХ ПРИЧИН
3.ЯКІ НАСЛІДКИ МАЛИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРАЇНИ ТАКІ ОСОБЛИВОСТІ 



                                                         





                                        08.11.2023, 09.11.2023 
                     СЕРЕДА, ЧЕТВЕР
                                             ТЕМА УРОКУ :
                      РЕКОНКІСТА . УТВОРЕННЯ КОРОЛІВСТВА - ІСПАНІЇ.
                                       ІТАЛІЙСЬКІ ТОРГІВЕЛЬНІ РЕСПУБЛІКИ
повторити матеріал = стор 35 = вплив мусульманської цивілізації на європейську культуру.
працюємо за підручником = параграф № 20 , стор.96-100
https://www.youtube.com/watch?v=uWZkJrtY9cQ  ВІДЕОКВЕСТ ПО ТЕМІ++++
https://www.youtube.com/watch?v=5a0ch2p6vKA ВІДЕОУРОК ПО ТЕМІ


            В 711 році  Пірінейський півострів завоювали араби разом з берберами ( корінне населення Пн Африки )= їх європейці називали МАВРАМИ = була створена мусульманська Іспанія  = КОРДОВСЬКИЙ ХАЛІФАТ =багата територія з добре налагодженим господарством( виноградарство, скотарство, різні ремесла : металообробка, виробництво скла , дорогих тканин; володіла великим флотом =
             на поч ХІ століття розпався Кордовський халіфат на окремі князівства   на чоло з емірами. 
          Одночасно з мусульманськими державами , на півночі Пірінейського півострова  , існували християнські держави , які прагнули відвоювати у мусульман європейські території = РЕКОНКІСТИ = тривала близько восьми століть
                                     Причини Реконкісти : 
 *релігійні утиски мусульман християнського населення = мусульмани посілиключові пости в управлінні, торгівлі,  контролювали всі торгові шляхи
* панування арабів стримувало процес утворення централізованої держави 
                          В РЕЗУЛЬТАТІ РЕКОНКІСТИ  утворились такі держави :
*Кастилія = " країна замків"
*Арагон з Каталонією та Валенсія
*Наварра
* Португалія 
маврам залишалась одна держава = Гранадський емірат
Ці держави були становими монархіями= кортеси = з 1137 року = найдавніші в Європі = представницькі органи= мали велику владу і вплив на короля .
 
В 15 столітті почалось об,єднання Іспанії , цьому процесу сприяло :
- посилення міст , які були зацікавлені в сильній владі короля
-дрібне та середнє дворянство підтримувало короля
                                         ХРОНОЛОГІЯ ПРОЦЕСУ ОБ,ЄДНАННЯ :
1479- Агарон + Кастилія = шлюб Фердинанда та Ізабелли= "династична унія "=  початок формування королівства
1480 рік = введено  ІНКВІЗИЦІЮ = суд , що переслідував єретиків- за 10 років було знищено , увязнено , спалено тисячі людей.
АУТОДАФЕ -  страта єретиків через спалення на вогнищі 
1492  = перемога над останнім володінням арабів - Гранадою= завершення Реконкісти
1502 р = указ королеви про обовязковість прийняття християнства 
1512 р + Наварра 
                                         НАСЛІДКИ РЕКОНКІСТИ :
* формування іспанськог та португальського народів
*утворення централізованих держав- Іспанського королівства та Португалії= сприятливі умови для їх розвитку
* відбувся перхід від станово- представницької монархії до АБСОЛЮТНОЇ МОНАРХІЇ.
* було вигнано багато тих , хто не прийняв християнство = занепад торгівлі і ремесла.

                               ЧЕТВЕР

                                 ІТАЛІЙСЬКІ ТОРГІВЕЛЬНІ РЕСПУБЛІКИ
https://naurok.com.ua/prezentaciya-italiya-ispaniya-36644.html презентація про темі 
 Італія - Апенінський півострів = в серезні віки не було створено єдиної держави= вона складалась з кількох десятків держав. найсильнішими з них були такі міста - республіки : 
Венеція 
Генуя
Флоренція = тиранія= жорстоке одноосібне управління
Ці держави швидко багатіли , на чому ????
* вели посередницьку торгівлю
* розвиток різних ремесел
*вели кредитно- грошові операції
*мали розвинутий флот , який панував в Середземному морі
*перетин  торгівельних шляхів = приток різних товарів = Захід+ Схід

756 році = створено ПАПСЬКУ ОБЛАСТЬ( Рим) = це церковна держава 
Х-ХІ століття Папська область = Священна Римська  імперія
ХІІ-ХІІІ століття - папська область = незалежність 
ХІVстолі


ГОТУЄМОСЬ ДО УРОКУ УЗАГАЛЬНЕННЯ :

ПОВТОРІТЬ ПАРАГРАФИ ВІД №15 ПО №20  ВКЛЮЧНО !!!!!

Зверніть увагу на терміни,поясніть їх :

Нормани, вікінги, варяги,"Північні війни",  хрестові походи, доба  вікінгів",дракари,"шлях   з  варяг  у греки ", географічні відкриття вікінгів, наслідки хрестових  походів , феодальна   роздробленість, натуральне   господарство,   монарх,  монархія, домен, Генеральні штати, столітня  війна. Орлеанська   діва, Велика   хартія  вольностей ,парламент,палата  лордів, палата  громад, ,станово- представницька  монархія, Війна Білої та Червоної  троянд,Реконкіста, кортеси,інквізиція 

Хто ці історичні  особи,їх роль   в  історії держав( яких саме держав): 

 1) Альфред  Великий,Ерік Рудий,  Лейв  Щасливий

2)Папа Римсь кий  Урбан ІІ,

3)Гуго Капета, Луї ІХ Святий, Філіп 4 Красивий, Жанна д,Арк,, Генріх ІІІ Луї  ХІ Розсудливий 

4)Вільгельм І Завойовник, Генріх ІІ Плантагенет,Іоан Беземельний, Генрі  7 Тюдор,

5).Генріх І Птахолов,Оттон І, Фрідріх І Барбаросса(Рудобородий)

6).Ізабель І Кастильська,Фернанло ІІ  Арагонський,


!!!!https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-vхeyske-suspilstvo-i-derzhava-v-h-hvst-st-694050/print     ВИКОНАЙТЕ   ЗАВДАННЯ 


                                      

ІІ        семестрРОЗДІЛ 5

КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ В ХІ- ХV ст.

( 5 годин)

05.04 2023

ТЕМА УРОКУ

( ПРАКТИЧНА РОБОТА ) :

 ПОЛЬСЬКЕ КОРОЛІВСТВО.

ВЕЛИКЕ КНЯЗІВСТВО ЛИТОВСЬКЕ

1.ОПАРАЦЬОВУЄМО ПАРАГРАФ №28  НОВИЙ ПІДРУЧНИК

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ПРЕЗЕНТАЦІЇ ДО УРОКУ :https://draft.blogger.com/u/1/blog/page/edit/3517402560506632056/9133425565470675944

 СЛАЙД 1-10 ПРОЧИТАЙТЕ ТА ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ++++++ 

https://naurok.com.ua/polske-korolivstvo-velike-knyazivstvo-litovske-prezentaciya-166002.html= ПРЕЗЕНТАЦІЯ " ПОЛЬСЬКЕ ТА ЛИТОВСЬКЕ КОРОЛІВСТВО" = ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ++++++ 

https://www.youtube.com/watch?v=MFljaRwHZhQ ВІДЕОУРОК ПО ТЕМІ 

2.ПРАЦЮЮЧИ НАД ПАРАГРАФОМ , СТВОРЮЄМО ХРОНОЛОГІЧНУ ТАБЛИЦЮ З ІСТОРІЇ ДЕРЖАВ , ЯКІ БУДЕМО ВИВЧАТИ

 Ітис до  н.е. = виникнення слов,ян

словянство  поділялось на три групи:  5-8  століття розселення словян

західні слов,яни                       південні слов,яни                     східні словяни

 між Віслою і Лабою           Балканський півострів           між р Прут -Дніпро-Волга

чехи, морави, хорвати       болгари, чорногорці            білі хорвати, дуліби, поляни. уличі ...

Зразок хронологічної таблиці :

      ПОЛЬСЬКА ДЕРЖАВА                                     ВЕЛИКЕ КНЯЗІВСТВО ЛИТОВСЬКЕ

1.966 -хрещення Мешка І                                      

2.992-1025-Болеслав І                                                                     

3.1025 р - Болеслав І =король                             1253 р - Міндовг = створення князівства

4.1333-1370=Казимір ІІІ Великий                      1316-1341- правління   Гедеміна

5.1337-1346= грошова реформа                          1345-1377- правління    Ольгерда

6.1368 =" Статут Казимирський"                       1362 р- битва на Синіх Водах

7. 1356 = магдебурське право =Львову           1385 р - Кревська унія =шлюб ядвіги та Ягайла 

8.1364р.= Краківський університет

 9.                                                                              1410 р-   Ґрюнвальська битва

10.                                                                               1413 - Городельська унія

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ 

ПОЛЬСЬКА ДЕРЖАВА

 В 2 ій половині Х століття = утворення Польської держави.

 Мешко ( 960- 992 р.р) =перший польський князь= підкорив багато племен  навколо р Вісла , прийняв християнство= католицизм

Болеслав І Хоробрий  ( 992- 1025 р.р)= завершив обєднання польських земель= мав титул короля 

З середини ХІ ст Польща стала феодально- роздробленою державою

В  ХІІІ ст. роздроблена Польща поступово обєдналась , стала сильним королівством . 

Казимір ІІІ Великий ( 1333-1370 р.р.)= відіграв визначну роль в історії Польщі

*значно зміцнив державу

*будував замки , укріплення міст

*поділив Польщу на воєводства 

*створив королівську раду, центральну скарбницю, канцелярію, суд

*провів грошову реформу , зміцнив звязки між регіонами країни

*побудував багато міст

* надав права євреям 

*у 1364 р = заснував Краківський університет

* уклав договір з Чехією, чим   убезпечив мир і недоторканість земель 

* розпочав боротьбу за Галицько-Волинську спадщину= 1349 рік = завоював Галичину та Львів

КРЕВСЬКА УНІЯ  1385 РІК = унія ( обєднання ) Польщі та Литви = одруження польської королеви Ядвіги та литовського князя Ягайла :

* Польща + Литва

*Ягайло прийняв католицизм і став великим князем литовським та королем польським 

*1409- 1411р.р.= " Велика війна "= спільна боротьба Польщі та Литви проти Тевтонського ордену хрестоносців= 

*15 липня 1410 р = Грювальдська битва = спільна боротьба = розгром тевтонців, які визнали себе васалами Польщі, повернули полякам Східне Помор,я та місто Гданськ= вийшли до моря , просування хрестоносців на схід було зупинено 

ВЕЛИКЕ КНЯЗІВСТВО ЛИТОВСЬКЕ 

В середині ХІІІ століття  виникає Литовське князівство

Причини об,єднання литовських племен :

- небезпека зі сторони  тевтонського ордену  , необхідність оборони

-небезпека нападу монголів

- прагнення феодалів зміцнити своє панування над селянами  та владу

- 1253 р - Міндовг = створення князівства

 - 1316-1341- правління   Гедеміна= приєднав землі Білорусії

   -1345-1377- правління    Ольгерда = приєднав Чернігово- Сіверщину( 1357- 1358),Поділля ( 1362-1363 рр) 

   -   1362 р- битва на Синіх Водах= завдали поразку монголам = було створено Велике князівство Литовське Руське Жематійське.

11.04 2023

вівторок

ТЕМА УРОКУ : ЧЕХІЯ.УГОРЩИНА  В 10-15 СТОЛІТТЯХ

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ  :

https://www.youtube.com/watch?v=0p2rH-aNXdw Угорці .Чехи ++++++

https://www.youtube.com/watch?v=0U-_sCrT4Jw++++ про Чехію перегляд протягом 6 хвилин , далі повторення про інші  держави , тому перегляньте до кінця !!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=-2e6P5SAlFA  що запозичили козаки в гуситів

https://www.youtube.com/watch?v=iv_yQlnnGpU Ян Гус, доля Я Гуса


ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ:

ЧЕСЬКА ДЕРЖАВА

Х століття = виникла Чеська держава= входила до складу священної римської імперії , але мала значну самостійність = чеський князь самостійно управляв країною

В 14 столітті  Чехія стала найпередовішою та найбагатшою країною Європи, був заснований празький університет

 Але Чехію пригноблювали:

  *католицька церква, німецькі феодали, багаті купці та майстри= викликало незадоволення з боку чехів = керівник= Ян Гус ( 1371-1415 р.р.)= професор, керіник  Празького університету, який за свою діяльність був відлучений від церкви та засуджений і спалений на вогні = 1415 році за єресь : 

* виступав проти духовенства , торгівлі церковними посадами, індульгенціями( папські грамоти про відпущення гріхів )

Закликав:

* забрати у церкви багатства= відібрати землі церков та монастирів

* створити власну церкву , підвладну королю

* до здешевлення церковних обрядів та знищення індульгенцій

*богослужіння проводити рідною мовою 

ГУСИТСЬКІ ВІЙНИ( 1419-1434 р.р.)= боротьба чехів проти католицької церкви , за незалежність Чехії

ГУСИТИ= послідовники Яна Гуса

ПРИЧИНИ   ГУСИТСЬКОГО   РУХУ:

 - засилля чужоземців в Чехії

-гніт католицької церкви

- посилення гніту німецьких феодалів

- онімечення Чехії ( насадження мови , звичаїв , традицій)

 1419 рік = повстання в Празі = після  страти Яна Гуса

ТАБОРИТИ= це найрішучіша частина гуситів = селяни , ремісники, міська біднота , збіднілі рицарі= вимагали:

* створення суспільсва справедливого, рівноправного

* держави без короля

* скасування селянських повинностей 

Таборити створили військо , яке очолив ЯН ЖИЖКА, якого вороги називали " сташним сліпим "=" одноокий " в одній з битв стрілою йому вибили око. але він продовжив командувати армією

Це було добре організоване , навчене, дисципліноване  військо:

-вперше застосували польові гармати

-почали створювати укріплений табір з возів

Проти  гуситів Папа римський  оголосив хрестовий похід = 1420 рік = 100 тис військо = гусити його розгромили.було організовано проти гуситів ще чотири походи = всі були розгромлені гуситами

1427 рік = рух гуситів вийшов за межі Чехії= Німеччину, Австрію, Словаччину , Польщу

1434 рік - біля містечка ЛІПАНИ помірковані, які вступили в переговори з папою про спільні дії, напали на таборитів і гусити були розгромлені

ПОМІРКОВАНІ = ЧАШНИКИ =  це були заможні майстри, торгівці, більшість чеських феодалів = вони боялись простого народу 

* це прихильники здобуття незалежності Чехії,

* зменшення влади католицизму

* богослужіння чеською мовою, 

*самоврядування в містах,

НАСЛІДКИ ГУСИТСЬКИХ ВІЙН:

* створено станову монархію в Чехії

* незалежність на певний час

* богослужіння чеською мовою дозволили

*католицька церква втратила свій вплив, частину володінь, скасовано церковну десятину 

* міста добились права на самоврядування 




ТЕМА УРОКУ : 

МОНГОЛЬСЬКЕ ПАНУВАННЯ .

НОВГОРОДСЬКА БОЯРСЬКА РЕСПУБЛІКА


УСТРІЙ ТА ТЕРИТОРІАЛЬНІ ПРИДБАННЯ ВЕЛИКОГОГ КНЯЗІВСТВА МОСКОВСЬКОГО  В 14-15 СТОДІТТЯХ

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ ПІДГОТОВКИ ДО УРОКІВ :

1. ПЕРЕГЛЯНУТИ ПАРАГРАФ № республіка30 , ПОВТОРИТИ РАНІШЕ ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ ПО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ПРО МОНГОЛЬСЬКУ НАВАЛУСТОР 144-146= НОВИЙ ПІДРУЧНИК, 185-187 - СТАРИЙ ПІДРУЧНИК)

УВАГА!!! !!!! ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО УРОК  :ПІВНІЧНО- СХІДНА РУСЬ

https://www.youtube.com/watch?v=L0iMtlr9zVQ ++++++

2. ПРАЦЮЮЧИ ПО П. 4 ПАРАГРАФА( СТОР 147)( СТОР 183 СТАРИЙ ПІДРУЧНИК ) , ВИЯСНИТИ ОСОБЛИВОСТІ НОВГОРОДСЬКОЇ БОРСЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ ( 1136-1478р.р)


                ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ПО ТЕМІ : 

УСТРІЙ ТА ТЕРИТОРІАЛЬНІ ПРИДБАННЯ ВЕЛИКОГО КНЯЗІВСТВА МОСКОВСЬКОГО в 14- 15 СТОЛІТТЯХ



1. МОСКОВСЬКЕ КНЯЗІВСТВО І РУСЬ

З Московського князівства і виросла   Російська держава. В ті часи , коли істнувала Київська русь , на території басейну р Москва проживали угро-фінські племена, словяни цю територію почали освоювати в Х столітті.

1147 р - дата заснування Москви= як садиба Юрія Долгорукого 

Причини піднесення Москви : 

*Вигідне географічне положення, захищена лісами , річками 

* Сприятливі умови длягосподарювання 

* перехрестя торгових шляхів

 ХІІІ століття - утворення Московського князівства сином Александра Невського = Данилом Олександровичем, за його князювання до Москви + Рязань, Коломну, 1302 = Переяслав, 1303 = Можайськ. За Юрія данидовича було приєднано повністю Рязанське та Смоленське князівства = першість за обєднання земель = боротьба між Московським та Тверським князівствами

1303- 1341 рр.= за московського князя Івана Калити( калита = грошовий мішок)був розумним, хитрим , спритним) =  Москва перетворюється  на духовний центр= через поховання митрополита Петра в Успенському соборі. У 1328 році він одержує ханський ярлик на велике князювання= при допомозі монголів = розгромив Твер - князівство стало найбільшим та найсильнішим на північних землях.

1359-1389 р.р= Дмитрій Іванович Донський = московський князь = питання  вирішував збройною боротьбою , не сплачував данини монголам.

1380 рік = Куликовська битва= перемога князя Дмитра = прізвисько = Донський

1382 рік = Московське князівство захопив хан Тохтамиш = понад 100 років платили монголам данину

1462-1505 рр  князем Московського князівства = Іван ІІІ ( Великий) = продовжив приєднання земель до Москви :

Кремль за Івана ІІІ

1471р - пішов на Новгород = Новгород залежний від Москви = вічовий дзвін  відвезено до Москви 

1485 р - владу Москви визнала Твер= територія зросла в 6 разів = Іван ІІІ = " государ всея Русі" = офіційна поява назви " Росія "

* після загибелі Візантії -Москва стала претендівати на рольцентру православ,я поява вислову " Москва - третій Рим"= запозичено герб - двоголовий орел

1476 р - Іван ІІІ відмовився сплпчувати данину монголам= 1480 р = " стояння на річці Угрі "= 11 листопада ханське військо відступило = закінчення панування монголів на території Московської держави ( в цей час Золота орда переживала період розпаду )

1497 рік = перший збірник Московської держави - СУДЕБНИК :

ВИЗНАЧАВ ПОКАРАННЯ ЗА ЗЛОЧИНИ

* ВИЗНАЧАВ ПОВНОВАЖЕННЯ СЛУЖБОВИХ ОСІБ

*!!!! ЗАПОЧАТКУВАВ ЮРИДИЧНЕ ОФОРМЛЕННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ СЕЛЯН ВІД ФЕОДАЛІВ-дозволялось перехід селян  від пана до нового господаря  за тиждень до Юр,євого дня ( 26 листопада), на Юр,їв день, та тиждень після цього дня 

1505-1533 рр.     = Василь ІІІ = завершилось обєднання земель навколо Москви

Управління Московською державою

 Великий князь- "Государ всея Русі"

 Боярська дума

( постійно діючий  дорадчий орган при московському князеві , що складався із знаті) 

Прикази 

( це адміністративно- судові  органи , що керували окремою галуззю  в житті Московської  держави, інша назва =двори, палати , ізби, існувало майже 100 приказів до 17 століття )

Намісники

правили на місцях  призначені князем бояри для управління територіями=

(збирали податки, стежили за виконанням указів)

 місництво = порядок , за якого посади роздавались за походження )

Система кормління = це система оплати державної служби , коли намісники не одержували платні , а жили за рахунок поборів з підвладних людей 





ТЕМА УРОКУ : 

УТВОРЕННЯ ОСМАНСЬКОЇ ІМПЕРІЇ.

Покрокова інструкція підготовки до уроку :

1. Працюємо за матеріалами параграфа № 32 стор156-160= новий підручник, 

параграф № 28 - старий підручник ( стор 199-208)

2. Пригадайте, коли виникла Візантійська імперія( стор 25-27  перегляньте )?

3.Пригадайте , коли , де і як  виник іслам ?  В яких країнах поширений ( стор. 31-33 )

4.Перегляньте відеоурок по темі :

https://www.youtube.com/watch?v=R8vOI9C87g0 +++

https://www.youtube.com/watch?v=R8vOI9C87g0     +++++

https://www.youtube.com/watch?v=Fbu9aN04Ao4   +++++

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ =ПРОЧИТАТИ !!??

 ТАК!!!

  В ХІ столітті в Середній Азії( Казахстан, Узбекистан, Туркменія) жили тюркські племена - турки- сельджуки , які заснували свою державу Сельджуцький султанат .Через деякий час вони  завоювали Іран , Афганістан , Багдадський халіфат, вірменію і приблизились до Візантії= 1071 рік = вирішальна битва= захопили майже всю Малу Азію . проте в ХІІІ столітті були підкорені монголами і у 1243 році розпались на окремі князівства. 

На північному заході Малої Азії   Осман І ( 1299- 1324 р.р.)створив державу , прийняв титул - султана "володаря", 1299 році = проголосив себе султаном,заснував династію Османів,  мав необмежену владу , підтримував мусульман . Турки -  османи підкорила майже всі князівства Малої Азії  , згодом підкорили і Балканський півострів= Османський емірат , а жителі стали себе називати - турками - сельджуками. Візантія обмежувалась лише територією Константинополя.  

   Військові сили турків- оманів були численними і сильними :

*  мали наймогутнішу в Європі артилерію

* сильну кінноту 

* постійне піхотне військо яничарів ,  хороре і жорстоке,яке одержувало щедру платню



Яничари - це потійне військо піхотинців, яке формувалоь з полонених хлопчиків - словян, яких навертали у мусульманську віру і виховували в дусі ненависті до " невірних"

15 червня 1389 рік = битва на Косовому полі = серби були підкореніне дивлячись на вбивство султана під час бою , стали васалами на 70 років ,платили данину, працювалибез плати на будівництві фортець, доріг.

В 14 столітті вони підкорили Болгарію ( На 300 років), в 1478 році підкорили Крим , Валахію, Молдавію .

Наслідки завоювань турків - сельджуків :

-  великі міста перетворились на фортеці 

- частина завойованого населення перселена в Азію або продано в рабство

 -торгівля Чорним і Середземним морем була скорочена , турки контролювали протоку Босфор, яка вела шлях з Чорного до Середземного моря 

- панування турків затримувало розвиток господарства

- усе населення обкладалось податками, усі чоловіки - християни платили з 12 років подушний податок 

- немусульманське населення принизливо називалось - " райя"= стадо 


  На початку 15 століття   Малу Азію вторглись війська Тимура , нащадка Чінгісхана = у 1402 р у битві під Анкарою турки -османи  були розгромлені , султан Баязидпопав в полон і там помер= проте Тимур не зміг закріпитись в Малій Азії, але його наступ відтермінував завоювання Візантії на століття .

1413-1421р.р= правителем Османів= Мехмед І = зібрав всі землі Оманської імперії = мир з візантією, Валахією, Сербією, Угорщиною= толерантний в ставлені до підкорених народів


1451-1481 = Мехмед ІІ Завойовник = освічений = знав і володів  5 іноземними мовами,знав математику , асторномію, філософію проте примхливий та жорстокий, поєднував в собі великий розум та підступність , жадобу до влади , жостокістьне знала меж= знищив претендентів на владу .мав ще одну мрію = знищити Візантію = 

Константинополь =   облогу якого він ропочав у квітні 1453 року, яка тривала 53 дні     =   200тис військом+ 400 кораблів  проти 25 візантійських = + створено артилерію= обіцяв війську дати      місто на розграбування  протягом  3 дні

!!!!на початку квітня 1453 року під ударами турків впав Константинополь = розгарбований , спалений = з цього часу припинила своє існування Візантійська імперія:                                             ОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ ІСНУВАЛА ДО  1923 



- було втрачено центр православ,я

- населенню завойованих народів заборонялось їздити верхи на конях, носити зброю, мати будинки вищі , ніж у турків

- Константинополь став називатись - Стамбул

- католицький світ почав відігравати головну роль в Європі 

- Південно- східна Європа = під владою турків - сельджуків= загоза завоювання інших народів Європи

- повний контроль турками проток Босфр та Дарданели = контоль над важливим торговими шляхами, які з,єднували Європу з Близьким та Далеким  Сходом , Індією

- втрата оргових шляхів  примусила європейців до пошуку нових шляхів до Індії = сприяло Великим георафічним відкриттям

ЦІКАВІКАВІ ФАКТИ  ПРО ВЛАДУ СУЛТАНА, І НЕ ТІЛЬКИ !!!



- мав необмежену владу= навіть вищі чиновники були в стані рабів, міг надіслати небажаному чиновнику шовковий шнурок,на кому він мав повіситись

- султан -був проголошений халіфом = духовним главою мусульман,  

- започаткував уряд Порту , видав звід законів " Канун"  

- у 1478 році видав закон , за яким той , хто вступав на престол , "мав вбити своїх братів , щоб порядок був на землі" 

- найбільшої могутності Османська імперія досягла за

 Сулеймана ІІ Пишного( 1520- 1566 )




ТЕМА УРОКУ : 
УЗАГАЛЬНЕННЯ ПО ТЕМІ:
 КРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ І СХІДНОЇ ЄВРОПИ. ОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ
УВАГА !!!!підготовка до уроку складається з 4 кроків :

1. ЗРОБІТЬ ТЕСТИ , ЩОБ ПЕРЕВІРИТИ СВОЇ ЗНАННЯ, В КОЖНОМУ ТЕСТІ ПО 11-14 ЗАПИТАНЬ ! УСПІХІВ ВАМ!!!
 https://naurok.com.ua/prezentaciya-derzhavi-centralno-ta-shidno-vropi-v-x-xv-st-169945.html держави Центральної і Східної Європи 11 -15 століття= ПРЕЗЕНТАЦІЯ
https://www.youtube.com/watch?v=fAdg14Aclf4 ВІДЕО - ВСІ КРАЇНИ ЗА 10 ХВ
2.ПОВТОРІТЬ ПАРАГРАФ № 28-32, 
зробіть кросворд -навпаки " Творці історії" стор 171 

3.ПОЯСНІТЬ ЗАНАЧЕННЯ ТЕРМІНІВ:
*Князь,  віче,унія , Кревська унія, мад,яри, " Золота булла",
*гуситські війни, гусити, чашники , таборити, 
*руси , варяги, словяни,боярська республіка
*орда, хан , Золота орда,  , ярлик , баскак, 
*боярська рада ,місництво, цар, кормління , прикази , Судебник,
* султан, султанат, турки-сельджуки, турки-османи, яничари, халіфи,  
*Константинополь, Стамбул, Москва

4. Хто ці історичні особи ( скласти розповідь про них 3-4 речення)
*Казимір ІІІ, Гедемін, Ольгерд, Ягайло, Ядвіга, Вітовт
*Іштван І, Ян Гус, Ян Жижка, Темучин( Чінгісхан), Батий,
*Олександр Невський , Юрій Долгорукий , Всеволод Велике Гніздо, Іван Калита, Дмитро Донський , Іван ІІІ   Великий
*Осман І, Орхан І, Мурад І, МехмедІ, МехмедІІ 

!!!!!   БАЖАЮ УСПІХІВ


РОЗДІЛ 4

06.02.2023-07.02.2023 

ТЕМА УРОКУ : 
ЦЕРКОВНИЙ РОЗКОЛ 1054 РОКУ .КАТОЛИЦЬКА ЦЕРКВА В 11-15 СТОЛІТТЯХ .СЕРЕДНЬОВІЧНІ ЄРЕСІ ТА БОРОТЬБА З НИМИ 

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ :

1. Опрацьовуємо параграф № 22 , сто 103-108.
2. Зверніть увагу на на нові терміни!!!!
3. Перегляньте відео = для кращого розуміння теми:
https://www.youtube.com/watch?v=9Uxc5wbQPrI відео про різницю між церквами++++
4. До вашої уваги = опорний конспект + фото

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ :
До середини 11 століття христянська церква була єдиною.
    В 1054 р. стався розкол християнської церкви на православну ( " правильну , істинну віру ") та католицьку ( " всесвітню")= це сталось тоді , коли Папа римський та константинопольський патріарх пересварились та прокляли один одного.
    У Західній  Європі  главою церкви був Папа римський( 756 р = Папська держава) , а у Візантії - Константинопольський патрарх .Після розколу церкви стали незалежними .
    Православна церква поширилась у східних країнах, центр- Константинополь = поширилась в Болгарії, Сербії,Київській Русі. 
Католицька = у країнах Західної Європи та Чехії, Польщі, Угорщині 
!!!!!!https://www.youtube.com/watch?v=9Uxc5wbQPrI віде про різницю між церквами+++++
 ПРИЧИНИ ЦЕРКОВНОГО РОЗКОЛУ :
*розкол Римської імперії на Західну та Східну = кожна хотіла мати свою церкву
* На Сході переважало грецьке населення , на Заході = латинське= кожен народ мав своє світобачення ,своє тлумачення християнського віровчення, звичаї , традиції
* прагнення Папи римського керувати патріархами,прагнення Папи  реформувати церкву
* гостра боротьба за прибутки між Папою та патрархом
ПАПСТВО В 12-13 СТОЛІТТЯХ
Католицька церква за цей час стала великою   та багатою , впливовою :
- мала чудові палаци та замки
- велику казну + скарби
- загони найманців
- власних послів по державах
- сотні тисяч служителів церкви = що дадвало рельний звязок з різними країнами , не дивлячись на феодальну роздробленість
- мала  могутню централізовану організацію
- поставила під свій вплив правителів держав, які стали васалами Папи ( намісника Бога на землі ) 

СЕРЕДНЬОВІЧНІ ЄРЕСІ ТА БОРОТЬБА З НИМИ 
ЄРЕСІ ( напрям, вчення, секта )= релігійні течії, які суперечили офіційній церкві

ЄРЕТИКИ ( відступники від віри) люди, які виступили проти офіційної церкви , проти її коштовних обрядів, пишних богослужінь. церковної десятини .Вони вважали єдиним джерелом віриБІБЛІЯ
КАТАРИ ( АЛЬБІГОЙЦІ)= єретики у Франції, засуджували все земне,закликали вкрай обмежити свої потреби, матеріальний світ вважали породженням диявола 

ЯК ЦЕРКВА БОРОЛАСЬ З ЄРЕТИКАМИ???!!!
*відлучала від церкви= така людина була поза законом
*заборона здійснювати богослужіння 
*закривали церкви, не христили дітей, не відспівували померлих
*війни  та походи проти єретиків
інквізиція =  спеціальний церковний суд для боротьби з єретиками
*аутодафе-прилюдне спалення на вогні та оголошення вироку ( з13 ст - по 1826 р)

                                      ОРДЕНИ ЖЕБРУЩИХ ЧЕНЦІВ 
ОРДЕН= це організація ченців або рицарів зі своїми цілями та правилами поведінки 

                       Середньовічні ордени  поділяються на такі групи:

чернечі і жебрущі ( августинський, домініканський , францисканський )
духовно- рицарські  рицарі - хрестоносці

КАРМЕЛІТИ-поклали початок ордену ченців , які жебракують((1156 р) ,дотримуються особистої убогості після хрестових походів= в Європу пересились = мандрівні ченці

ФРАНЦИСКАНЦІ -орден жебрущих ченців - заснований в 1207 році= проповідували любов та співчуття до ближнього , єдність церкви та боролись з єретиками

ДОМІНІКАНЦІ- 1214 році заснований у м. Тулуза = вважали , що з єресями потрібно боротись переконаннями. прикладом особистого аскетизму , відмовлялись від життєвих благ.

СХОЛАСТИКА . 
ТОМА ( ФОМА) АКВІНСЬКИЙ( 1225-1274 р.р.)

Схоластика( " шкільна філософія") =  це релігійна філофія , метод навчання  і наукового пошуку для пізнання Бога і світу в середні віки.
 Тома Аквінський = автор трактату " Сума теологій"= намагався примирити розум та релігію
*закликав творити добро, уникати зла 
*доброчесне життя= запорука досягенння вічного блаженства в потойбічному світі
* зробив загальне визначення закону та вимог до нього: закон має бути розумним, спрямований на суспільний добробут, офіційно прийнятий і опублікований= обнародуваний 
*його вчення стало основою католицизму= визнано в 1879 році
*вважав , що розуму не суперечить віра,тому що вони = істинні
* вважав , що істину можна відшукати в Біблії, і в науці 
* виклав погляди  церкви на устрій світу, на мораль, на торгівлю, лихварство. = його твори стали своєрідною енциклопедією середньовічного світогляду
* канонізований( внесений до святих) у 1323 році 
*
В 14- 15 СТОЛІТТІ ПАПСЬКА ДЕРЖАВА ВТРАЧАЄ СВІЙ КОЛИШІЙ І ВПЛИВ І АВТОРИТЕТ




 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ  НА ТЕМУ 
" СЕРЕДНЬОВІЧНІ ШКОЛИ ТА УНІВЕРСИТЕТИ "

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ :

СЕРЕДНЬОВІЧНІ ШКОЛИ

ПРОСЛУХАЙТЕ , ПРЕГЛЯНЬТЕ :
1.https://www.youtube.com/watch?v=97H9lc3uxhE СУПЕР відеоурок
2.https://www.youtube.com/watch?v=czIfEhsQoho= гімн студентів!!!!прослухайте = сучасна обробка
   https://www.youtube.com/watch?v=-WxugTj74_k = 7 ХВ. +++++ОБОВ,ЯЗКОВО
https://www.youtube.com/watch?v=2a-9VyQH3V8 ЖИТТЯ СТУДЕНТІВ ЗА 1,5 ХВИЛИНИ



1. ОПРАЦЮЙТЕ СТОР. 109-110 ПІДРУЧНИКА ПАРАГРАФ 23( н.п.)
2. ПРОАНАЛІЗУЙТЕ СХЕМУ " СІМ ВІЛЬНИХ НАУК" 
3.ВИЗНАЧТЕ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ШКІЛЬНОЇ     ОСВІТИ В СЕРЕДНІ ВІКИ ( РОЗПОВІДЬ , СТВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ  УЧНЯМИ )
4. З,ЯСУЙТЕ , ЧИ ЗАЗНАВАЛА  ЗМІН СЕРЕДНЯ ОСВІТА ПРОТЯГОМ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ ???
5. ЩО СПІЛЬНОГО ТА ВІДМІННОГО В НАЧАННЯ В СЕРЕДНЬОВІЧНИХ ШКОЛАХ ТА В СУЧАСНИХ ????

СІМ ВІЛЬНИХ МИСТЕЦТВ 

ТРИВІУМ( предмети про слово)                     КВАДРИВІУМ( предмети про числа)
* Граматика ( знання латини)                           *Арифметика  ( + - :  х= дії)
*Діалектика ( навики міркування )                 * Геометрія ( фігури, георгафія)
* Риторика( мистецтво висловлюватись)       *Асторномія ( рух небесних тіл)
* музика ( визначення тривалості нот)


СЕРЕДНЬОВІЧНІ УНІВЕРСИТЕТИ 

ПРОСЛУХАЙТЕ, НАЛАШТУЙТЕСЬ НА РОБОТУ  :
1. ПІСНЯ ВАГАНТІВ  https://www.youtube.com/watch?v=KP0gyDAh4tU ( ГАРІ ПОТЕР)      
2.2.https://www.youtube.com/watch?v=czIfEhsQoho= гімн студентів!!!!прослухайте = сучасна обробка

1. ОПРАЦЮЙТЕ СТОР 110-112 ПІДРУЧНИКА

2. ПОДУМАЙТЕ , ЧОМУ ВИНИКЛИ УНІВЕРСИТЕТИ  !!!!!!
3.СКЛАДІТЬ РОЗПОВІДЬ , ПРОДЕМОНСТРУЙТЕ ПРЕЗЕНТАЦІЇ НА ТЕМУ :
- ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УНІВЕРСИТЕТІ
- ЖИТТЯ СТУДЕНТІВ( ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СТУДЕНТА )
4. ПОЯСНІТЬ ЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ : 
* УНІВЕРСИТЕТ
* СТУДЕНТ
* РЕКТОР
*ДЕКАН
 *ФАКУЛЬТЕТ 
* ЛЕКЦІЯ 
* ДИСПУТ 
* АВТОНОМІЯ УНІВЕРСИТЕТУ
УВАГА !!!!
5. ВІД   ІМЕНІ СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СТУДЕНТА=  НАПИШІТЬ ЛИСТА ПРО СВОЄ НАВЧАННЯ ТА ЖИТТЯ БАТЬКАМ ( НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОБИРАЄТЕ САМОСТІЙНО)- РОБОТУ ЗАЧИТАЄТЕ НА СЛІДУЮЧОМУ УРОЦІ

13-14лютого 
вівторок. середа , 

ТЕМА УРОКУ : 
НАУКОВІ ТА ТЕХНІЧНІ ВІДКРИТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

ПОКРОКОВА   ІНСТРУКЦІЯ   ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ: 
1.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕОУРОК =
  https://www.youtube.com/watch?v=RIqwguXdb3M                                                                                        
https://www.youtube.com/watch?v=GTGHfojMBBw= НАУКОВІ ТА ТЕХНІЧНІ ВІДКРИТТЯ
2.ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ № 24 стор . 113-118 
3.Підготуйте повідомлення за планом ( презентацію 4-5 слайдів):

1. Філософи П,єр Абеляр, Роджер Бекон= виступи з церковними настановами 
2.Астрологія 
3.Алхімія
4.Медицина
5.Боротьб з "чорною смертю"
6.Технічні удосконалення.  Книгодрукування.
7.Інші  технічні винаходи середньовіччя (ножиці , підкови , хомут , окуляри, підкови)
4.Подумайте, яке історичне значення наукових відкриттів і технічних винаходів доби середньовіччя, як вони могли вплинути  на вторитет церкви в суспільстві
5. Яке значення винайдення технології книгодрукування ???
6.Виконайте творчий проект " сторінка середньовічного вченого, винахідника в сучасних соціальних мережах"( про одного з героїв параграфа) 
7.Як ви розумієте слова відомого лікаря Авіценни " Паніка - це половина хвороби.Спокій - це половина здоров,я. Терпіння - це початок одужання". Чи актульні є сьогодні для нас ці настанови ?
ВИНАХОДИ             СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ        :
камін


підкови
                                                                                                   вітражі

шатун
вітряки
компас
окуляри
баштовий годинник
астролябія
двоколісний плуг

тачка
ткацький верстат



РАННЄ ВІДРОДЖЕННЯ І  ГУМАНІЗМ( ХІІІ - ХVстоліття)
1.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ      ВІДЕОУРОКИ НА ВИБІР =
  та  ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ №25 стор 119-124
Зверність увагу на запитання до теми уроку 
!!!Є МОЖЛИВІСТЬ ПІДГОТУВАТИ КОРОТКІ ПОВІДОМЛЕННЯ:
2.ЩО ТАКЕ ВІДРОДЖЕННЯ( РЕНЕСАНС) ???
3. ГУМАНІЗМ.
4. ПЕРЕДУМОВИ РЕНЕСАНСУ 
5. ІДЕЇ ГУМАНІЗМУ В КУЛЬТУРІ 
6.Творчість ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКИ ТА  ДАНТЕ АЛІГ, ЄРІ
7.Подумайте ,зробіть висновок , як , на вашу думку, пов,язані КОХАННЯ ТА ГУМАНІЗМ
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ 
З середини ХІІІ столяття формується новий етап розвитку культури =  ВІДРОДЖЕННЯ або РЕНЕСАНС== назва повязана з тим , що діячі культури прагнули відродити античне мистецтво, його високий рівень та
 ГУМАНІЗМ =( людяний , людський ) = це рух в культурі , це система поглядів на ЛЮДИНУ , ЯК НА НАЙВИЩУ ЦІННІСТЬ . 
* ІДЕАЛ ГУМАНІСТІВ - " УНІВЕРСАЛЬНА ЛЮДИНА "= ВСЕБІЧНО РОЗВИНЕНА , ЯКА ДОСЯГЛА ДОСКОНАЛОСТІ У РІЗНИХ СФЕРАХ 
*Гуманісти утверджували повагу до гідності й розуму людини , її право на щастя , вільний вияв природних почуттів та здібностей 
* ГЕРОЙ ГУМАНІСТІВ = енергійна , самостійна , осічена людина 

Чому виникла культура Відродження ?????
* раніше ніж  в інших землях , переворот у поглядах почався  в Італії ,яка мала багату культурну спадщиу  АНТИЧНОСТІ = це цивілізації Давнього Риму та Греції
* саме в Італії, де в містах розвивалась торгівля , мануфактури( підприємства), появилась буржуазія , яка по новому дивилась на життя 
* буржуазія ( підприємці) були зацікавлені збагачуватись не засобом війни , а розвитком виробництва та торгівлі 
* додержувались правила , що " людина народжена не для того , щоб провести життя у ві сні , а для ДІЇ"
*появилась зацікавленості у нових знаряддях праці, технічних вдосконаленнях, 
* високе цінування часу підприємцями 
* прагнення взяти радощі від життя тут  , на землі , а не в потойбічному житті, породило прагненння до будівництва будинків , палаців, створення картин 
* виникла потреба в у більшій кількості освічених людей . Виникла ІНТЕЛІГЕНЦІЯ- це група людей , що займалась розумовою працею  і мали високий рівень освіти 
* відроджувалась віра в сили дюдини , її здібності 
* зміцнювався зв,язок людини і природи  , природи і мистецтва, науки та мистецтва
* мандрівні торгівці пізнавали нові знання та впроваджували їх на батьківщині 
ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУРИ ВІДРОДЖЕННЯ В ІТАЛІЇ :
* Гуманізм 
* переосмислення середньовічної культури
* інтерес до Античногсті 
* розквіт мистецтв 
*мова творів - італійська
*формування національної культури
 ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКА( 1304-1374 р.р.)
" Батько" гуманістичної культури
* поет , вчений 
* став творцем нової системи культурних цінностей , центром яких була ЛЮДИНА .
* світову славу здобув як поет , співець високого кохання =СОНЕТИ =" КНИГА ПІСЕНЬ"= описав  кохання до Лаури
ДАНТЕ АЛІГ,ЄРІ ( 1265-1321р.р.) 
* останній поет середньовіччя
* перший поет Відродження 
ЗАСНОВНИК ІТАЛІЙСЬКОЇ МОВИ
* вершина творчості = " БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ"( 1307-1321) = поема , яка розкриває тему кохання як велику силу , що дає життя усьому на Землі= ЦЕ МОНУМЕНТАЛЬНИЙ ПАМЯТНИК БЕАТРІЧЕ . 
" ЛЮБОВ=  РУХАЄ СОНЦЕ І СВІТИЛА "
22.03 2023 
СЕРЕДА 

ТЕМА УРОКУ :
АРХІТЕКТУРА ТА МИСТЕЦТВО ДОБИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ ДО  УРОКУ :

1. ПРАЦЮЄМО  ЗА МАТЕРІАЛАМИ = ПАРАГРАФ № 26+ ПЕРЕГЛЯНЬТЕ 
https://www.youtube.com/watch?v=hDIUtRldR4A стилі за 2 хвилини

2. ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄ " ХМАРИКА СЛІВ" СТОР 125.ДАЙТЕ НАЗВУ ХМАРИНЦІ.!!!

3.ЯКІ ВИ ВЖЕ ЗАНЄТЕ АРХІТЕКТУРНІ СТИЛІ ( ПО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ, ВСЕСВІТНІЙ ІСТОРІЇ)????
  АРХІТЕКТУРА - ЦЕ МИСТЕЦТВО ПРОЕКТУВАННЯ ТА БУДІВНИЦТВА СПОРУД

4. ВИВЧАЄМО СТИЛІ = СТОР 127

РОМАНСЬКИЙ СТИЛЬ- СТИЛЬ РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ В ЄВРОПІ , ЩО ПОЄДНУВАВ ДАВНЬОРИМСЬКИЙ ТА ВІЗАНТІЙСЬККИЙ МОТАВ В АРХІТЕКТУРІ = ПАНУВАВ 300 РОКІВ=https://www.youtube.com/watch?v=uA31Qz09a8U- романський стиль
ЦЕ БУЛИ ЗАМКИ , ФОРТЕЦІ , ХРАМИ , МОНАСТИРІ 
РИСИ  РОМАНСЬКОГО   СТИЛЮ:
* МАСИВНІ КАМЯНІ СКЛЕПІННЯ
* МАЮТЬ СУВОРИЙ ТА МОГУТНІЙ ВИГЛЯД
* ПОТУЖНІ СТІНИ 
* НАПІВКРУГЛІ АРКИ НА СТІНАХ , В ОТВОРАХ, ВІКОН 
* НЕЧИСЛЕННІ , ВУЗЬКІ ВІКНА 
*СТУПІНЧАТІ ЗАГЛИБЛЕНІ СХОДИ
* ПРОСТІ В ОЗДОБІ = ПРИКРАШЕНІ ФРЕСКАМИ , ВІТРАЖАМИ 
* МАЛИ ВЕЖІ
????? ЧИМ БУЛИ ЗУМОВЛЕНІ ТАКІ ОСОБЛИВОСТІ СТИЛЮ ???


ГОТИЧНИЙ СТИЛЬ = СТИЛЬ В МИСТЕЦТВІ ХІІ- ХV СТ , ПОШИРЕНИЙ В ЗАХІДНІЙ ТА ЦЕНТРАЛЬНІЙ ЄВРОПІ .
РИСИ ГОТИЧНОГО СТИЛЮ :
*ВЕРТИКАЛЬНА СПРЯМОВАНІСТЬ ФОРМ= ВВЕРХ
* ВЕЛИКА КІЛЬКІСТЬ КАМЯНОГО РІЗБЛЕННЯ
*СКУЛЬПТУРНЕ ОДОБЛЕННЯ 
* СТРІМЧАТІСТЬ ТА ЛЕГКІСТЬ 
* ТОНКІ СТІНИ
*ВИСОКА АРКОВА СТЕЛЯ
*ВЕЛИКІ ВІКНА, ПРИКРАШЕНІ ВІТРАЖАМИ 
ПРОСТОРІ ЗАЛИ

СКУЛЬПТУРА ТА ВІТАРЖІ В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ АРХІТЕКТУРІ 

 УЗАГАЛЬНЕННЯ ПО ТЕМІ :

"МАТЕРІАЛЬНИЙ ТА ДУХОВНИЙ СВІТ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ"

1. ПОВТОРІТЬ ПАРАГРАФИ : № 22, 23, 24, 25, 26,
 ОПРАЦЮЙТЕ СТОР 131-132  = ЦЕ ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ УЗАГАЛЬНЕННЯ 
ЗРОБІТЬ :

 ЗРАЗОК ЗАВДАНЬ  ТА ЗАПИТАНЬ ДО ЗАЛІКОВОГО УРОКУ :
!!!!!ПОЯСНИТИ ТЕРМІНИ : 
* церковний розкол, католицька церква, православна церква, єретики, папа, патріарх, єпископ, інквізиція , аутодафе , чернечі ордени, схоластика ,  
* школи , освічені люди, тривіум, кавдривіум,студент,
університети , факультети, лекції, диспути,консультації, ректор,Гуадеамус
*філософія, астрологія , алхімія, "філософський камінь", "чорна смерть",епідемія , каратин, книгодрукування 
*гуманізм , Відродження , Ренесанс, Античність, інтелігенція, сонети,
*архітектура , архітектурні стилі,романський стиль, готичний стиль, вітражі, фрески, мозаїка, 
!!!!! НАЗВІТЬ ТЕХНІЧНІ ВИНАХОДИ  середньовіччя та їх значення для людей

!!!!!НАЗВІТЬ ОСНОВНІ РИСИ ГОТИЧНОГО ТА РОМАНСЬКОГО СТИЛЮ , СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ 
**** ВИЗНАЧТЕ , ХТО ЦІ ІСТОРИЧНІ ОСОБИ : 
Тома Аквінський , Йоган Гутенберг,Данте Аліг,єрі, Франческо Петрарка
БАЖАЮ УСПІХІВ!!!




І СЕМЕСТР


РОЗДІЛ ІІ.

 СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ  ЄВРОПИ.

( 5 УРОКІВ)

10.10.2023

УРОК 9.

 ТЕМА УРОКУ:

 ЗВ,ЯЗОК ЛЮДИНИ І ПРИРОДИ.

РУХ НАСЕЛЕННЯ.ВНУТРІШНЯ І ВОЄННА КОЛОНІЗАЦІЯ.  

перегляньте

https://www.youtube.com/watch?v=fHaR879_T38 


ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ № 9 СТОР 40-45 

ЯК ПРАЦЮВАТИ  З ТЕКСТОМ  ПАРАГРАФУ № 9  

1. Звязок людини і природи в середньовіччі.

опрацюйте  1 пункт  параграфу, позначаючи на полях оліцем :

+ інформацію, яка вам була відома

- іформація , зміст якої для вас є новим

!  цікава для вас інформація

? те , про що вихотіли б дізнатись більше 

Подумайте , як клімат , ландшафт пливали на :

- заняття людей, знаряддя праці

- створення поселень та побудову оборонних споруд

- побут( житло, одяг)

2.Рух населення

                                  Середньовічні міграції населення 

Велике переселення народів        розселення словян, арабів,      Монгольська навала

                                                              вікінгів. угрів

4-7 століття                                         5-10 століття                            13 століття


3. Внутрішня і воєнна( зовнішня  ) колонізація

КОЛОНІЗАЦІЯ - ЦЕ освоєння нових  земель.

??? чому певні групи людей постійно перебували в русі???

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ : уявіть себе журналістом і сформулюйте запитання середньовічним мандрівникам ( вкажіть , до кого направлені запитання , до якої верстви населення )

   11 ЖОВТНЯ 2023

ТЕМА УРОКУ :

СЕРЕДНЬОВІЧНЕ  СУСПІЛЬСТВО ТА ХРИСТИЯНСЬКА ЦЕРКВА  

1.Працюємо за  матеріалами   параграф   № 10 стор    45-49

2.Пропоную   переглянути :  https://www.youtube.com/watch?v=GSHv5Qco4vo - відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=G1VPBliSMlI  ++++++

https://www.youtube.com/watch?v=SiT8wxQates+++

https://www.youtube.com/watch?v=kPSGiBZG3x4  виховання , побут феодалів

https://www.youtube.com/watch?v=c3dtIhDUsV0 рицарі, життя рицарів

https://www.youtube.com/watch?v=dh6F-oDSUCU&list=TLPQMjcxMDIwMjCamHOrJie_Pg&index=2 рицарі , їх обладунки

2.Зверніть   увагу     на   терміни  =запишіть   в зошит :

1.Три стани  середньовічного  суспільства :

СТРУКТУРА СУСПІЛЬСТВА - наявність в суспільстві  відмінних за правами , майновим становищем та іншими ознаками груп людей

СТАНИ    - це великі  групи людей , які мають  однакові права та обовязки ,привілеї, які передаються у спадок.

"Ті ,що моляться "= духовенство=  служителі  церкви

" Ті , що  воюють"= рицарство

"Ті , що  працюють " = селяни, ремісники,  купці 

ФЕОДАЛ - власник феоду

ФЕОДАЛІЗМ- суспільний устрій , основою якого є власність феодалів на землю та працю селян, характеризується феодальними відносинами між різними верствами населення 

Сеньйор- старший 

Васал- підданий

Феодальна драбина - це відносини між феодалами, коли верхні щаблі займали старші, а нижні - дрібні феодали 


 ЦЕРКОВНА ДЕСЯТИНА - 1\10 частина прибутків . яку сплачувало населення церкві

12.10 2023  СЕРЕДА,

 13.10.2023 ЧЕТВЕР

ТЕМА УРОКІВ:

"СЕРЕДНЬОВІЧНЕ МІСТО. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ"

1.Працюємо  по параграфу № 12  підручник

УВАГА : використайте свої телефони для перегляду відео цікавих  використовуючи

сканер  QR- коду стор. 59  підручник

 2. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ : https://www.youtube.com/watch?v=hkFgac9Xz-k =відеоурок ++++= ДОПОМОЖЕ У ВИКОНАННІ  ПРАКТИЧНОГО  ЗАНЯТТЯ 

https://www.youtube.com/watch?v=Y4p0jtV5CUI ++++спецпроект ЦІКАВИЙ !!!!

3.ЗАПИШІТЬ  В РОБОЧІ  ЗОШИТИ :

1ЧОМУ ВИНИКАЛИ МІСТА , ЯК НОВІ  НАСЕЛЕНІ ПУНКТИ ???

-  зростання продуктивності сільського господарства= їх обмін на ремісничі вироби

- розвиток ремесла і торгівлі = ремісники залишали  помістя феодалів

- втеча селян від феодалів

- потреба людей в захисті = МІСТО РОБИЛО  ЛЮДИНУ ВІЛЬНОЮ

2.ДЕ ВИНИКАЛИ МІСТА ????? ЧОМУ САМЕ  ТАМ ??

 - біля замків( бургів)

- біля монастирів

- поблизу річкових переправ, мостів ( форд, фурт)

-- біля морських портів

3.ЗАБУДОВА МІСТА.

- вулиці 

-площі

- будови  головної площі

4.МЕШКАНЦІ МІСТ. РЕМІСНИКИ.

БЮРГЕРИ -  БУРЖУА= ГОРОДЯНИ

ПАТРИЦІЇ= ЗАМОЖНІ ГОРОДЯНИ

ПЛЕБЕЇ    = НАЙБІДНІШІ ВЕРСТВИ НАСЕЛЕННЯ


Зверніть увагу на терміни:

РЕМІСНИКИ

МАЙСТЕРНЯ

 МАЙСТЕР

ПІДМАЙСТЕР

УЧНІ РЕМІСНИКА

ЦЕХ- це спілка , обєднання ремісників однієї спеціальності.

СТАТУТ- ПРАВИЛА РОБОТИ РЕМІСНИКІВ

ПАРТАЧІ- позацехові ремісники

ШЕДЕВР-  найкращий зразок виробу

5. МІСТА - ЦЕНТРИ ТОРГІВЛІ.

ЯРМАРКИ -ЦЕ ВЕЛИКІ ТОРГИ

МІНЯЙЛИ - СПЕЦІАЛІСТИ ПО ОБМІНУ ГРОШЕЙ

ЛИХВАРІ-  ЛЮДИ , ЯКІ ДАВАЛА ГРОШІ В БОРГ З УМОВОЮ СПЛАТИ ВІДСОТКІВ ЗА                          ПОЗИЧКУ

БАНКІРИ- ВЛАСНИКИ БАНКІВ

БАНК- ЦЕ МІСЦЕ ЗБЕРЕЖЕННЯ ГРОШЕЙ  І ОТРИМАННЯ КРЕДИТІВ( 1472 - найдавніший банк)

ГІЛЬДІЯ - обєднання купців для захисту своїх прав і інтересів.

ГАНЗА - СОЮЗ МІСТ ДЛЯ ЗАХИСТУ ТОРГІВЛІ

5.БОРОТЬБА МІСТ ЗА САМОВРЯДУВАННЯ . 

МАГДЕБУРСЬКЕ ПРАВО - ЦЕ СУКУПНІСТЬ ПРАВИЛ, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ ПРАВО                                                             МІСТ НА САМОВРЯДУВАННЯ

МАГІСТРАТ, РАДА , ЛАВА

РАТУША

https://naurok.com.ua/test/start/592492 тести по темі уроку

https://naurok.com.ua/test/serednovichne-misto-remesla-i-cehi-torgivlya-592492/match гра на відповідність

https://naurok.com.ua/test/serednovichne-misto-remesla-i-cehi-torgivlya-592492/flashcard флеш - картки для кращого запамятовування = цікаво!!!!!

17.10.2023 

                   ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ.

 МЕТА:

розкрити правове становище різних груп середньовічного населення Західної Європи, використовуючи різні джерела)

ЩО НЕОБХІДНО ЗРОБИТИ :підготувати з використанням підручника, презентацій, відео письмове повідомлення про

1. " Феодальний замокhttps://www.youtube.com/watch?v=-GDcHCBSbIE

https://www.youtube.com/watch?v=m1GomrWB0dQ&t=14s

https://www.youtube.com/watch?v=VN5W7gk5CeY

2."В середньовічному місті "

щоб підготуватись, опрацюйте :

 підручник -параграф 11( новий ), параграф 10 ( старий)

запропоновані презентації, відео по сканеру  QR- коду стор. 59 = новий підручник

https://naurok.com.ua/praktichna-robota-serednovichniy-zamok-63132.html -" СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ ЗАМОК "

1.Феодальний замок

https://www.youtube.com/watch?v=jYvns1q-D54&list=PLv6ufBUWdRi35Ay0NqOktWuF5BAN0dgay&index=17

2 Майстерня ремісника      https://www.youtube.com/watch?v=hD06CuVRGlM&list=PLv6ufBUWdRi35Ay0NqOktWuF5BAN0dgay&index=28


18.10.2023. 

 ТЕМА УРОКУ:

 УЗАГАЛЬНЕННЯ ПО ТЕМІ : СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СВІТ ЗАХІДНОЇ    ЄВРОПИ .

!!!!!  ПОВТОРИТИ ПАРАГРАФИ 9-13 (  ПІДРУЧНИК),

ЗРОБИТИ ТЕСТИ:https://naurok.com.ua/test/start/596106

                                    https://naurok.com.ua/test/start/577486

https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-z-temi-serednovichniy-svit-zahidno-vropi-577486/flashcard ФЛЕШ КАРТКИ = ДОПОМОЖУТЬТ ЗРОБИТИ ТЕСТИ 

  ВИ ДОБРЕ ЗНАЄТЕ І РОЗУМІЄТЕ ЗНАЧЕННЯ ТАКИХ ТЕРМІНІВ:

  ***ВНУТРІШНЯ КОЛОНІЗАЦІЯ, ЗОВНІШНЯ КОЛОНІЗАЦІЯ

***СУСПІЛЬНІ СТАНИ, СЕНЬЙОР, ВАСАЛ, ВАСАЛІТЕТ, ФЕОД, ФЕОДАЛ, ФЕОДАЛЬНИЙ МАЄТОК, НАТУРАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО, ТОВАРНЕ ГОСПОДАРСТВО,

***ЗАМОК ФЕОДАЛА , ДОНЖОН, РИЦАРСЬКІ ТУРНІРИ, ГЕРБ, ДЕВІЗ, ОБЛАДУНКИ, 

***РАТУША, МАГДЕБУРСЬКЕ ПРАВО, РЕМІСНИКИ, МАЙСТЕР, ПІДМАЙСТЕР, УЧНІ, ЦЕХИ, СТАТУТ, БРАТСТВА

***МІНЯЙЛИ, ЛИХВАРІ, БАНКІРИ, ЯРМАРОК, ГІЛЬДІЯ,ТОВАРНЕ ГОСПОДАРСТВО

****ПАТРИЦІАТ, БЮРГЕРИ, ПЛЕБЕЇ,


ТЕМА УРОКУ  : 

СКАНДИНАВІЯ В ДОБУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ.

ПОХОДИ ВІКІНГІВ ТА ЇХ ЗАВОЮВАННЯ 

УВАГА !!!

 ПРАЦЮЄМО ПО  МАТЕРІАЛАХ  = ПАРАГРАФ № 15. СТОР. 67-71,

!!!! підготуйте додаткові відомості про вікінгів.

!!!виконайте творчі завдання  на стор. 71.,ЗРОБІТЬ МАЛЮНОК , ЯКИЙ БИ ВІДОБРАЗИВ НАЙБІЛЬШЕ ЗНАННЯ ПРО ВІКІНГІВ 

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=vUFa6upVF0k ЦІКАВЕ ВІДЕО ПРО ВІКІНГІВ

https://www.youtube.com/watch?v=KPZ8q9HaN0U ОЛАЙН - УРОК  ++++

https://www.youtube.com/watch?v=bxbdn7II8Uo ГОЛОВНЕ ПРО ВІКІНГІВ+ - 

1.Розгляньте малюнки -  на стор 67.

 Що нового ви взнали про вікінгів з п.1

" Нормани"= " північні люди" = вікінги= нормани= варяги= варанти= данці = воїни із Скандинавії

"Доба вікінгів " - 787-поч ХІ століття = 300 років = " північні війни"

" коні моря " , "дракари"= кораблі вікінгів

???? Які знання потрібні були вікінгам , щоб побудувати дракари.???


2. ЗАГАРБНИЦЬКІ ПОХОДИ ВІКІНГІВ

роль Альфреда Великого ( 871-900)  в історії Англії.

 робота з картою =  стор 69 . завдання по карті :

* назвіть держави вікінгів

* як впливало географічне положення та клімат  на заняття вікінгів?????

*назіть держави , до яких здійснювали походи нормани???

* які землі були норманами колонізовані і завоювати ????

* роль завоювань в історії Європи , її держав.

3. ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ВІКІНГІВ.

870- Відкрили Ісландію- " Країну криги"

Ерік Рудий = відкрив Гренландію= " Зелену землю"

1000р  = Лев Щасливий = досягли Північну Америку = " Лісова країна " , " Країна пласких каменів", " Країна дикого винограду "

НА ПОЧАТКУ ХІ СОЛІТТЯ НАБІГИ НОРМАНІВ ПРИПИНИЛИСЬ .ДОБА ВІКІНГІВ ПРИПИНИЛАСЬ ЗАВОЮВАННЯ АНГЛІЇ .


ТЕМА УРОКУ:     

 №15.  ХРЕСТОВІ ПОХОДИ  .ДЕРЖАВИ ХРЕСТОНОСЦІВ.

ДУХОВНО- РИЦАРСЬКІ ОРДЕНИ.

1. ОПРАЦЬОВУЄМО ПАРАГРАФ № 16.  

2.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ :

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-hrestovi-pohodi-150125.html презентація по темі

https://www.youtube.com/watch?v=RaOJoAQr0jY ХРЕСТОВІ ПОХОДИ = ЦІКАВО

3.ГОТУЮЧИСЬ ДО УРОКУ , ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ :

1. ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ 16 .

2. ВИПИШІТЬ ПРИЧИНИ ПОХОДІВ.- стор 72.

3. зробіть таблицю за заданим зразком ( назви колонок)

1. дата .2. назва походу 3. головні події походу. 4.наслідки походів ( загальна для свіх                                                                                                                походів)

держави хрестоносців:                  Єрусалимське королівство

   графства Едеське та Тріполі

Антіохійське князівство

                                                                

                                                              ТЕМА УРОКУ:

                                 СВЯЩЕННА РИМСЬКА ІМПЕРІЯ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ :

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ :
https://www.youtube.com/watch?v=a5J7eXkczks   ВІДЕОУРОК ПО ТЕМІ +++++
1. працюємо по параграфу № 19. Практична робота 
2.виконайте такі практичні завдання ( стор 89)
- працюючи з параграфом , з.ясуйте 
1. ПРИЧИНИ ТРИВАЛОГО ЗБЕРЕЖЕННЯ ПОЛІТИЧНОЇ РОЗДРОБЛЕНОСТІ НІМЕЧЧИНИ
2.ДОБЕРІТЬ ІСТОРИЧНІ ФАКТИ , ЩО ІЛЮСТРУЮТЬ КОЖНУ З ЦИХ ПРИЧИН
3.ЯКІ НАСЛІДКИ МАЛИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРАЇНИ ТАКІ ОСОБЛИВОСТІ 



                                                         


РОЗДІЛ І

ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ


ТЕМА УРОКУ №1-2 : 

СЕРЕДНЬОВІЧНА  ЕПОХА РОВИТКУ ЛЮДСТВА

1.Працюємо  за   матеріалами  параграф №2 стор 10-14

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ НА СЛІДУЮЧИЙ  УРОК :робимо таблицю і виписуємо в неї дані "НОВАЦІЇ ДОБИ  СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ"СТОР11-12

2.Пропоную   перегляньте :https://www.youtube.com/watch?v=AWncE3caWRQ відеоурок

3.Зробіть записи  в зошити :

Середньовіччя= епоха ,яка  тривала  з 476 р до к. ХV ст.

Періоди :

І.5-9 ст= раннє Середньовіччя

ІІ.11-13ст=зріле " високе " Середньовіччя

ІІІ. 14-(15-16) ст-пізнє Середньовіччя Доба  Відродження 

ПОМІРКУЙТЕ:

Чи насправді   це був період "похмурого середньовіччя"?????

\РОЗДІЛ    І

ПЕРШІ   СЕРЕДНЬОВІЧНІ  ДЕРЖАВИ


ТЕМА  УРОКІВ №3-4

ВЕЛИКЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ   НАРОДІВ.

УТВОРЕННЯ "ВАРВАРСЬКИХ" КОРОЛІВСТВ.

1.Працюємо  за матеріалами  підручник "Всесвітня  історія "- параграф № 3 стор 15- 19

2.Перегляньте :https://www.youtube.com/watch?v=goQSlMcvNIk  урок за 4 хв++++

https://www.youtube.com/watch?v=sUROyRS-ffc відеоурок ++++

https://www.youtube.com/watch?v=KJpb4bDHOPAФРАНКСЬКА ДЕРЖАВА ХЛОДВІГ

3.ЗАПИШІТЬ В ЗОШИТИ :

Велике  переселення  народів ( ІV-VII ст)-масштабне переміщеня різних племен

Міграція  - це зміни  постійного місця  проживання, переміщення до іншого  реіону  , або   країни 

Вандалізм - зловмисне   руйнування культурно- історичних  пам,ято та інших  матеріальних  цінностей.

Династія-правителі       одного  роду 

Причини  ВПН:

*різке похолодання  на Пн Європи =пошук нових пасовищ для худоби

*посилення майнової та соціальної нерівності

*зростання ролі вождів та знаті , які прагнули захопити  нові землі  та воєнну   здобич

*прагнення варварів жити у  впорядкованих  містах  Римської імперії  та мати багаті   землі

хронологія  подій:

410 р= погабування РимуАлларіхом( вестготи)

451р.в     -  Каталунська  битва з гунами на чолі  з Аттілою"Батіг  Божий"

455р.-пограбування Риму вандалами 

476р - Одоакр скинув  останньогоімператора Ромула  Августа = нищення Римської  імперії

Франкська держава .Хлодвіг ( 481-511р.р)Меровінг.( народжені морем)

486 р битва біля м.Суасон

498 р =прийняття   християнства Хлодвігом 

"Салічна  правда "= збірник  законів 


12.09

ТЕМА  УРОКІВ  5-6:

Імперія Франків.

Карл  Великий.Розподіл  імперії

1.Працюємо за матеріалами   параграфу№ 4 стор .20-23

2.Пригадаємо,як   проходило  утворення  держави  у франків?

3.Перегляньте = цікаво і корисно  :

https://www.youtube.com/watch?v=goQSlMcvNIk = з 3 хвилини    перегляд

https://www.youtube.com/watch?v=3O1Ld5rvLMg&list=PLtZcZP- 

https://www.youtube.com/watch?v=Yg-x29QLmxM      відео урок по темі +++

4. ВИВЧАЄМО ТЕМУ ЗА ТАКИМ   ПЛАНОМ :  

1.ПРИХІД  ДО ВЛАДИ   ДИНАСТІЇ  КАРОЛІНГІВ



Після смерті  Хлодвіга   державу поділили  між собою  чотири   сини = влада  ослаблена =період  " лінивих королів"= влада перейшла   до  майордомів=старший по королівському палацу( багаті  землевласники).

715-741 р = вдада Карла Мартелла ="молота"= 732р= розгромив  арабів біля  міста Пуатьє

Реформи Карла Мартелла:

*військо створив   лишез важкоозброєних вершників=ці воїни  за службуотримували землі разом з  селянами =бенефіцій,якийвразі  непокори воїна  = відбирали

751-768 р - проголошено королем Піпіна  Короткого= започаткував папську область = усунув   Меровінгів від влади =започаткував нову династію=Каролінгів = начесть свого сина  Карл Великого(742-814 р.р)

 Карл Великий(742-814 р.р)



КАРЛ ВЕЛИКИЙ ( 768-814 Р.Р)=

правив 46 років = 44 =військові походи

*створив могутнюдержаву

* християнин

*покровитель культури та освіти 

* видатний полководець та політик 

*невибагливий до побуту.скромний 

* любив  музику , був красномовний 

* 800 році = титул імператора ( титул- почесне високе звання )

* 1165 році оголошено   святим = перезахоронено в труну  з золота



3.ЗАВОЮВАННЯ КАРЛА ВЕЛИКОГО

\




4"КАРОЛІНГСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ":

*запросив   до  палацу   освіченихлюдей 

*палац став місцем зібрання   вчених , істориків, поетів 

* створив Двірцеву  академію

* збирались та переписувались рукописи

*запровадив централізоване   карбування монет

* будівництво ( міст   чере  Рейн, багато  палаців)



ОХАРАКТЕРИЗУЙТЕ КАРЛА ВЕЛИКОГО ЗА ПЛАНОМ :

1.риси характеру

2.найважливіші напрямки діяльності

3.внесок в історію

4.ваше ставлення до нього

5.Загибельімперії Карла Великого 

843 р Верденський   договір   = поділ імперїі на три   частини 


* покладено  початок   формування таких  європейських  держав , як Німеччина, Франція, Італія      та формування трьох  народів : французів, німців, італійців.
*початок феодальної  роздробленості  в  Європі.






13.09.2023

ТЕМА  УРОКУ №7:

АРАБСЬКИЙ  ХАЛІФАТ   .

АРАБСЬКИЙ  СВІТ: РЕЛІГІЯ, ЗАВОЮВАННЯ, КУЛЬТУРА.

1.працюємо  = підручник= параграф №6 стор 31-35

2. ПЛАН  вивчення нового  матеріалу:

*Природно- географічні умови Аравії

*Виникнення ісламу.Мухаммад.

*Арабські завоювання.

*Розвиток арабо- мусульманської культури.

3.ПЕРЕГЛЯНЬТЕ!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=A28s59KnClo  = 2ХВ  +++++

https://www.youtube.com/watch?v=WDzKplG0NZ4    =Арабський халіфат за Омейядів та Аббасидів. Культура

https://www.youtube.com/watch?v=tM-iQhHRqps  ++++ 

https://www.youtube.com/watch?v=yv7_bAYu2kU   КОРОТКО ПРО ІСЛАМ

 Запишіть в зошити !!!!!

Араби- семітський народ  ,який  оселився   на  Аравійському  півострові  .

  Слово "араби" = означає  сухий ,посушливий ,, пустельний ) 

Іслам- назва монотеїстичної  релігії, заснованоїї Муххамадом.

Мусульмани-послідовники  ісламу  

Коран =священна книга мусульман =пророцтва Мухммада

610 р = заснування ісламу як   релігії

622 р.- переселення Мухаммада в  Медину( місто пророка)

630 р визнання  мекканцями  Мухаммада= прийняття арабами ісламу=визнання Мухаммада  главоюдержавиталідером мусульман.

661-750 рр= правлінн Омейядів

750-945р.р.,  1124--1258р.р =правління Аббасидів = час  могутності  держави, "золотий період " розвитку культури 

1258 р   знищення держави  монгольською  навалою 

Мечеть - храм  мусульман=  Гіджа=початок мусульманського літочислення 

Храм Кааба "куб"= головне  святилище  мусульман

https://www.youtube.com/watch?v=U0ZSpjqhBJM   що є  всередині  Кааби??===36 секунд

Халіфат- арабо- мусульманська   держава  теократична ( влада належить  духоветству) , якавиникла внаслідом   арабських  завоювань


15/09/2023

ТЕМА УРОКУ №7 :

 ВІЗАНТІЙСЬКА   ІМПЕРІЯ

1.Працюємо за матеріалами  підручника == параграф № 5 стор 25-30

https://www.youtube.com/watch?v=p-RC-EQXt8g відеоурок++

https://www.youtube.com/watch?v=lIMsokjLYoY  ІМПЕРІЯ  ЗА ЮСТІНІАНА

https://www.youtube.com/watch?v=swpLfB299lo      КУЛЬТУРА ВІЗАНТІЇ

3. Дівчата готують повідомлення про побут візантійців( стор 29),

 хлопці = про  досягнення науки  , культури (зокрема   про "грецький  вогонь")29стор + інтернет ресурси

  Опорний конспект:

1.Народження Візантії

330 р.  Константин заснував нову столицю - Константинополь.

395 р.  Римську імперію поділено на Західну (Рим) та Східну ( Візантійську)- Константинополь= Балкани, Єгипет,Мала Азія, Сирія , Палестина= територія= вигідне становище

ВАРВАРАМ НЕ ВДАЛОСЬ ЗАВОЮВАТИ ВІЗАНТІЮ!!!!

ОСОБЛИВОСТІ ВІЗАНТІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ:

-сильна імператорська влада= обирався= спирався на численну , сильну армію та чиновників= на церкву та християнство

-постійно поповнення казни- податки = витрати на сильну армію

-розвиток міст= розвиток ремесел =торгівлі= культури=багатство міст

- наявність сильного політичного та культурного центру= Константинополя

-  поєднання грецької та римської культури

-багата на родючі землі та корисні копалини

Імператор Юстініан ( 527- 565)

-робив спроби відновити велич Римської імперії в попередніх кордонах

впорядкував   судову систему-" Кодекс Юстініана"

- спирався на середніх та дрібних власників,

- боровся з язичниками

сприяв розвитку торгівлі

-розкрили таємницю виробництва шовку

-провів адміністративну реформу 

-був покровителем культури, будівництва( СОБОР СВ. СОФІЇ)!!!

ПЕРЕГЛЯНЬТЕ!!!! ЦІКАВО!!!! НЕ ПОШКОДУЄТЕ!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=DzHRL4s-cEA ВІЗАНТІЯ ???? !!!!

https://www.youtube.com/watch?v=DoSQaT5bcsE    ПРО ЮСТІНІАНА

https://www.youtube.com/watch?v=swpLfB299lo      КУЛЬТУРА ВІЗАНТІЇ

ДЯКУЮ!!! ТАК КРАЩЕ ПІЗНАВАТИ ІСТОРІЮ!!!!

Практична робота   

Тема: Вплив перших  середньовічних  імперій  на   європейську історію

1. працюємо за  матеріалами  = парагаф №7, стор  36-37

2.виконуємо  завдання  №2 стор 36-37

3. прошу повторити  параграфи№ 1-6=готуємось  до контрольного  тестування  в реальному  часі




ІІ СЕМЕСТР


РОЗДІЛ 6 

СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СХІД

ТЕМА УРОКУ : 

СЕРЕДНЬОВІЧНА ІНДІЯ

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ:

1. ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ № 33 ( СТОР 161 - 166)

2.ПРИГАДАЙТЕ : 

 *ЩО ВИ ЗНАЄТЕ ПРО СТАРОДАВНЮ ІНДІЮ?

 *ЩО ВИ ЦІКАВОГО ЗНАЄТЕ ПРО СУЧАСНУ ІНДІЮ???

3 .ПЕРЕГЛЯНЬТЕ : 

https://www.youtube.com/watch?v=5_PLrzzvjnI  КУЛЬТУРА ІНДІЇ , КИТАЮ, ЯПОНІЇ

https://www.youtube.com/watch?v=Y85hk5tjLr0&list=PL45-eo8Ut4oenHWNHfn8XDwZ90CZU4mvX= ВІДЕУРОК ПО ТЕМІ = ІНДІЯ , КИТАЙ 

УЗАГАЛЬНЕННЯ ПО КУРСУ:

https://www.youtube.com/watch?v=WnJT4RqXOLg відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=2CyXB97nh5Q = УРОК НА ЗАВЕРШЕННЯ ВИВЧЕННЯ КУРСУ











 
































        






                                 

              



Немає коментарів:

Дописати коментар