РОЗДІЛ 1
ТЕМА УРОКУ №1
ВСТУП.
РАННІЙ НОВИЙ ЧАС В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВА
1ПРАЦЮЄМО ЗА ПІДРУЧНИКОМ - ПАРАГРАФ № 1 = СТОР 6-11.
2. ПРОПОНУЮ ПЕРЕГЛЯНУТИ :https://www.youtube.com/watch?v=klloQ6wE-5w відеоурок
https://www.youtube.com/watch?v=Ceyqc0ZDRtE= аудіокнига - підручник=параграф №1
3. РОЗГЛЯНЕМО ТАКІ ПИТАННЯ :( записати в зошити)
* Цивілізаційна спадщина середньовіччя в історії України.
* Новий час.Періодизація модерної доби.
Новий час( Модерна доба ) - це період в історії людства ( кінець ХV-поч ХХ століття ) протягом якого відбувся перехід від аграрно- ремісничої цивілізації до індустріального суспільство = період становлення європейської сучасної цивілізації
РАННІЙ НОВИЙ ЧАС( ранньомодерна доба)= к ХV- к.XVIII ст
НОВИЙ ЧАС ( Модерна доба)= к.XVIII ст- поч ХІХ ст
ТРАДИЦІЙНИЙ ШЛЯХ РОЗВИТКУ =неєвропейський= аграрно- ремісничий
* малюнковий конспект про особливості ранньомрдерної доби ( на дошці під час уроку ):
*ВГВ= капітал=розвиток світової торгівлі =зміни в церкві абсолютизм = громадянське суспільство
!!!!Д.З підготувати повідомлення - презентації по ВГВ : Христофор Колумб, Васко да Гама, Ф Магеллан, Ф Дрейк
ТЕМА УРОКУ №2-3 ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНФ ВІДКРИТТЯ 15-16 століття
1.Працюємо за параграфами 2-3
2.Перегляньте:https://www.youtube.com/watch?v=jz2GolUv2-8 відеоурок 20 хв
https://www.youtube.com/watch?v=acljHSvd8ik= ВГВ-= 4 хв
https://www.youtube.com/watch?v=8_xsXvMQ1Q0 біографія Х. Колумба+https://www.youtube.com/watch?v=ZpgFc2CNQD8
https://www.youtube.com/watch?v=3iDCXjKeP1E завоювання європейців
https://www.youtube.com/watch?v=1uF1lZrrE3I 7хв= ВГВ
https://www.youtube.com/watch?v=8cLLX09MbP8 доколумбівські цивілізації
https://www.youtube.com/watch?v=7BFAO8jglTs мистецтво доколумбівських цивілізацій
3. Робота в зошиті
1. Практичне завдання : Скориставшис текстом парагарфа , заповнити схему ( стор 12)
Причини ВГВ :
·
Розвиток
виробництва
·
Розширення
торгівлі
·
Зросли
потреби в золоті і срібла = пошук їх
європейцями
·
Контроль
торгових шляхів з і Сходом турками = труднощі + високі торгівельні мита = пошук
нових торгівельних шляхів
·
Прагнення
європейців мати прямі торгівельні зв’язки зі Сходом
Передумови :
*удосконалення кораблебудування = каравела- швидкохідний вітрильник
*ознайомлення з відкриттями в
галузі математики. Географії,картографії,
* використання компасу та астролябії = можливість виходу в моря та океани
* здогадки твердження про кулястість Землі
* наявність в Європі ( Іспанії) великої кількості збіднілих рицарів = шукачів багатства та пригод
2.Запишіть хронологію перебігу ВГВ
1486 р - Бартоломео Діаш- досяг крайнього півдня Африки ( Мис Доброї Надії)
1497-1498 р.- Васко да Гама- морський шлях до Індії обігнувши Африку
1502 р. -друга експедиція Васко да Гами до Індії= створеня португальської колоніальної імперії
3 серпня 1492року -12 жовтня 1492 р- відкриття Америки Х.Колумбом
кораблі - " Санта - Марія ", "Пінта ", "Нінья "
1492-1493 р. - перша подорож Х Колумба ( відкриття Америки) = 88 чол = 70 днів
1493-1496 р.- Друга подорож Х.Колумба ( всього було 4 подорожі )
1499-1500= подорож Амеріго Веспучі
1501-1502- друга подорож А Веспучі - довів ,що це новий материк = америка
Перша навколосвітня подорож.
Фернандо Магелан( 1480-1521 рр )
20 вересня =1519-1522- перша навколосвітня подорож= Ф Магелана = 5 кораблів= 265чол
28 листопада 1520 р - пройши иагаланову протоку - вийшли в океан = назвали Тихим
Лише один корабель" Вікторія " досяг берегів Португалії 8 вересня 1522 року .Це був великий подвиг моряків .
НАСЛІДКИ ВГВ:
ТЕМА УРОКУ :
ЗМІНА ПОГЛЯДІВ НА СВІТ.
ТОРГІВЕЛЬНИЙ КАПІТАЛ.
МАНУФАКТУРНЕ ВИРОБНИЦТВО, НАЙМАНА ПРАЦЯ
СТАНОВЛЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН .
ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ
1Працюємо за матеріалами параграф № 4 стор 25-31.
2.Перегляньте відео : :https://www.youtube.com/watch?v=np_HEMD27qQ
ЯК ПРОМИСЛОВА РЕВОЛЮЦІЯ ВПЛИНУЛА НА ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ = https://www.youtube.com/watch?v=wSrR2X0dO58
https://www.youtube.com/watch?v=g3sTBTMxc28
!!! ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ : РЕКЛАМАВИРОБНИЦТВА.
РЕПОРТАЖ " ОДИН ДЕНЬ ПРЕДСТАВНИКА БУРЖУАЗІЇ. НАЙМАНОГО РОБІТНИКА.
ВІРТУАЛЬНАЕКСКУРСІЯДО ЖИТЕЛ ( РОБІТНИКА.БУРЖУА)
3.Зверніть увагу на терміни !!! Запишіть їх в зошити !!!
Індустріальне суспільство - це суспільство , в якому головну роль відіграє промисловість,більшість населення працює на фабриках і заводах.
Капітал - це кошти та ресурси ,що вкладались у виробництво.
"Революція цін "= падіння вартості золота та срібла = зростання цін на товари ( особливо с.г продукцію)
Буржуазія-це підприємці та купці, які володіють основними засобами виробництва
Наймані робітники - вільні працівники ,яка наймались підприємство за гроші.
Буржуазія формувалась з :
- заможних купців
- банківрів, лихварів
_ нових дворян, повязаних з ринком та які вели господарство по - новому
_майстрів та власників майстерень
- інтелігенції
Наймані робітники формувались :
- з ремісників та підмайстрів
- з міської бітноти
- з розорених селян
МАНУФАКТУРА - капіталістичне , товарне виробництво,
основане на поділі праці , праці найманих робітників , використання ручної праці
Розсіяна, змішана, централізована мануфактури.
РИСИ МАНУФАКТУРНОГО ВИРОБНИЦТВА :
* ВЕЛИКЕ ПІПРИЄМСТВО, ВЕЛИКІ ОБСЯГИ ВИРОБНИТВА
* ІСНУЄ ПОДІЛ ПРАЦІ
* ПРАЦЮЮТЬ НАЙМАНІ РОБІТНИКИ
* ВИРОБИ НАЛЕЖАТЬ ВЛАСНИКАМ, А НЕ ВИРОБНИКАМ
*Є ВЕРСТАТИ , МЕХАНІЗМИ , ВЛАСНИКИ ЗАЦІКВЛЕНІ В ТЕХНІЧНОМУ ПРОГНЕСІ
ВИНИКНЕННЯ МАНУФАКТУР ВЕЛО ДО :
* підвищення продуктивності праці
*зростання кількості виробленої продукції
* пожвавлення торгівлі
* задоволення потреб ринку в певній продукції
КАПІТАЛІЗМ - суспільно- економічний лад , в якому основними суспільними верствами
стали наймані робітники та буржуазія, основні засоби виробництва перебували у приватній власності буржуазії, яка наймала робочу силу.
УМОВИ , НЕОБХІДНІ ДЛЯ ВИНИКНЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНОГО ВИРОБНИЦТВА:
* наявність вільних людей , які готові найматись на роботу і брати участь у виробничому процесі
* нагромадження багатств , необхідних для відкритття підприємств
РИСИ КАПІТАЛІСТИЧНОГО ВИРОБНИЦТВА :
* МАШИННЕ ВИРОБНИЦТВО
* ЗРОСТАННЯ ТОВАРНОГО ВИРОБНИЦТВА ТА ПРОДУКТИВНОСТІ ПРАЦІ- ВИСОКІ ТЕМПИ
*ОСНОВНІ КЛАСИ : НАЙМАНІ РОБІТНИКИ( ОСОБИСТО ВІЛЬНІ, НЕ МАЮТЬ ВЛАСНОСТІ) ТА ПІДПРИЄМЦІ- БУРЖУАЗІЯ
* НАЙМАНА ПРАЦЯ ЗА ОПЛАТУ
* РОЗВИТООК ТОВАРНО- ГРОШОВИХ ВІДНОСИН
* ПОСТІЙНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ТЕХНІКИ = ТЕХНІЧНІ ВИНАХОДИ
НОВІ ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТОРГІВЛІ :
*ГУРТОВА ТОРГІВЛЯ( купівля товру великими партіями )
* БІРЖА- органіований торгівельниймайданчик.
* ТОРГІВЕЛЬНІ КОМПАНІЇ
* БАНКИ
РЕФОРМАЦІЯ В ЗАХІДНІЙ ЄВРОПІ.
ВИСОКЕ ВІДРОДЖЕННЯ
ТЕМА УРОКУ №1 :
РЕФОРМАЦІЯ В ЄВРОПІ
1. опрацьовуємо параграф № 6
2.зверніть увагу на нові терміни = словник
перегляньте :
https://www.youtube.com/watch?v=iJuDZW9xzGw ++++
https://www.youtube.com/watch?v=OAIlYvYZS_s = причини реформації= 2 хв
https://www.youtube.com/watch?v=sRUtCuBPQSU= виступ Мартіна Лютера ++++ цікаво, по сучасному = для 8-Б підійде , їм сподобається !!!
https://www.youtube.com/watch?v=fsVs2ovYp24
https://www.youtube.com/watch?v=cv03Z6LKwuw&list=PLExsQHSmZLcVFCfUISyW5AMoL7moLnB8d&index=31= відеурок
РЕФОРМАЦІЯ - ЦЕ РУХ ЗА ЗМІНИ КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ , ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ ЇЇ РОЛІ В СУСПІЛЬСТВІ
РЕФОРМА - ПЕРЕТВОРЕННЯ , ЗНАЧНІ ЗМІНИ
Католицька церква на межі 15-16 століть мала дуже велику владу і вплив в суспільсті:
* Рим одержував 10 частину прибутків
* церква мала велкі землеволодіння
* церковні посади продавались за гроші,
*велика плата за вшанування святих, ікон, мощей
* побори на користь церкви постійно зростали
*збільшилась продаж індульгенцій
ІНДУЛЬГЕНЦІЯ - це спеціальні папські грамоти про відпущення гріхів, яку можна було придбати за гроші.
* великий вплив католицької церкви в Німеччині ( ЧОМУ ????):
- існували відособлені імперські міста
- існувало розбійницьке рицарство+ ворожнеча між окремими князями
- політична роздробленість Німеччини
- слабкість ценральної влади імператора унеможливлювала протидію католицькій церкві=
( імператора обирали князі, князі були дуже впливові та багаті= самоправні, держава не мала загальних органів управління, єдинного суду, сильної єдиної армії , грошей, податків.)
РЕФОРМАЦІЯ В НІМЕЧЧИНІ - це суспільний рух народних мас та буржуазії проти феодальних порядків і каолицької церкви
Верстви населення зацікавлені в реформації :
* князі = хотіли , щоб церква підпорядкувалась не Папі Римському , а їм
* феодали= прагнули збільшити свої землеволодіння зарахунок земель монастирів та церков
* рицарі = прагнули збільшити свої землеволодіння зарахунок земель монастирів та церков
* багаті городяни - за " дешеву церкву", зменшення поборів
*селяни та міська біднота = хотіли звільнення від церковної десятини івд феодального гноблення
Ідейними натхненикам реформації в Німеччині були німецькі гуманісти , Мартін Лютер
ОСНОВНІ ПОДІЇ :
ВИСТУП МАРТІНА ЛЮТЕРА
1517 р.= початок реформації = виступ М Лютера проти продажі індульгенцій =
31 жовтня 1517 р - направив єпископу "95 тез" = аргументи проти продажу індульгенцій
1520 р = Папа Римський - надсилає грамоту про відлучення Лютера від церкви та анафему ( прокляття)= Лютер спалив її привселюдно
1521 р князівський зїзд по питанню відлучення від церкви М. Лютера = " На цьому я стою й інакше я не можу".Лютер був врятований від смерті впливовими князями
1522 р = переклад Нового Заповіту німецькою мовою
ЛЮТЕРАНИ - прихильники вчення М Лютера ( стор 35 підручника )
СЕКУЛЯРИЗАЦІЯ - перетворення церковної власності на сітську , звільнення від релігійного впливу
ПРОТЕСТАНТИЗМ - це напрямок християнської віри , що виник внаслідок реформації
СЕЛЯНСЬКА ВІЙНА . ТОМАС МЮНЦЕР
СЕЛЯНСЬКА ВІЙНА - це народний рух в Німеччині направлений проти феодального гніту , який охопив велику територію, велику кількість народних мас , мав свою програму, створив повстанську армію , яка вела дії проти урядових військ.
УЧАСНИКИ :селяни, міська біднота, дрібні рицарі, багаті городяни.
літо 1524 р = початок Селянської війни на Півдні країни
травень 1525 =розгром повстанської армії
Програми повстанців:
"СТАТЕЙНИЙ ЛИСТ" = революційна програма найбільш рішучої частини селянства :
* повне звільнення від влади панів
* заклик обєднатись в боротьбі
* рішуча боротьба за свободу
" 12 СТАТЕЙ"= поміркована програма :
скасування особистої залежності селян
* ліквідація нових поборів і повинностей
*вільне користування ощинною власністю( річками, водоймами, луками)
* скорочення церковної десятини
* справедлива панщини та оброк
3. " Гейльброннська програма"= програма заможних
* об,єднання країни
* єдина система мір та ваги
*скасування митних кордонів
* рівність всіх людей перед законом + свобода пересування
* селяни звільнялись за викуп повинностей
ЯКА ПРОГРАМА НАЙБІЛЬШЕ ПІДХОДИЛА ДЛЯ ВТІЛЕННЯ НА ТОЙ ЧАС???
ТЕМА УРОКУ : ПОШИРЕННЯ РЕФОРМАЦІЇ В ЄВРОПІ .
КОНТРРЕФОРМАЦІЯ В ЄВРОПІ. РЕЛІГІЙНІ ВІЙНИ
1. Працюємо по параграфах № 6, 7 ( новий підручник)
2. Перегляньте :https://www.youtube.com/watch?v=9J0jS9EwKuI 2хв
3. ведіть записи в словнику !!!!!
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ
1. ПОШИРЕННЯ РЕФОРМАЦІЇ В ЄВРОПІ
КАЛЬВІНІЗМ - ідеологія та мораль найрішучішої частини буржуазіїв період зародження капіталізму .
Це була " дешева " церква. Вимагала дуже дотримання дисципліни . Була нетерпима до інших вірувань = страчували .Поширена в Швейцарії, Нідерландах.
* визначним центром протестантизму була Женева =
1536 р =Жан Кальвін = " Женевський папа"= кальвінізм= " трактат " Настанови в християнській вірі" :
* життя кальвініста - постійна праця, побожність, ощадливість= постійно молились
* * єдине джерело радості + щоденне читання Біблії
* Людина не владна над своєю долею= все визначено Богом= одним = блаженство, іншими -вічні муки , хто багатий- той обранець Бога
*віра людини залежить від Божої ласки
* головний шлях до спасіння = постійно працювати
* потрібно дотримуватись аскетизму, самообмеження у всьому
* засуджувалось все , що відволікало людину від справ та нагромадження багатств :
- розкіш в одязі та обстановці в будинку
_ театр
_ танці
_ розваги , азартні ігри
* усі були зобовязані :
-гасити звечора світло
- вставати дуже рано і братись за роботу
- напружено працювати , не лінуватись
КОНТРРЕФАРМАЦІЯ - це реакція католицизму на події , що відбувались в церковному житті =
-це боротьба проти протестантської Реформації,
-це спроби католицької церкви провести реформування ( зміни) католицької церкви
40 рр 16 століття - початок Контрреформації
Контрреформацію підтримували :
імператори,
князі ПН.Німеччини,
королі Іспанії та Польщі
Методи боротьби :
* 1534 році було створено ОРДЕН ( організацію) ЄЗУЇТІВ = " ТОВАРИСТВО ІСУСА"=
1540 РОЦІ = УЗАКОНЕНО ДІЯЛЬНІСТЬ = мета = повернути заблудлі маси до церкви "
Керівник : ІГНАСІО ЛОЙОЛА= іспанець =говорив=" ПОВНА ПІДКОРА СЛІПА , СЛІПОТА СТАНОВИТЬ МУДРСТЬ І ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ"
_ в ордені було створено військову дисципліну
- єзуїти повинні були жити серед людей = світським життям , щоб постійно впливати на маси , контролювати їх
- в боротьбі з єретиками дозволялось всі методи : ( вбивства, зраду, шпигунство, шантаж, підлість , віроломство , брехня )
- відкривали школи , в яких виховувалимолодь в дусі католицизму= єзуїтські колегіуми
* відновлено інвізицію( церковний суд)
*1542 р заснування в Римі = інквізиційного трибуналу ( допити, катування )
1559 р складено !" Індекс заборонених книг" = 32 списки
* спалення книг на майдані
* введено цензуру
* суворий нагляд над вченими 1572 р - ВАРФОЛОМІЇВСЬКА НІЧ"= масове знищення католиками своїх ворогів= Франція
1537 р = створено Раду вдосконалення церкви = програма реформування католицихму та церкви
РЕЛІГІЙНІ ВІЙНИ = це період збройних конфліктів між представниками різних релігійних груп , спричинених релігійними вдмінностями
Німеччина = протистояння католиків та лютеранів =
Аугсбурський мир = 1555 рік = ввів принцип " ЧИЯ ВЛАДА , ТОГО Й ВІРА"
* визнано лютеранство
* князі мали право на своїх землях впроваджувати ту віру , яку самі сповідали
* могли існувати обидві конфесії
Франція - релігійні війни(громдянські)= 1562-1598 р.р.=
Протистояння феодалів - католиків проти прихильників кальвінізму ( гугенотів ), прагнення підкорити собі королівську владу
24 серпня 1572 р "Варфоломіївська ніч" - під час весілля , як методу примирення = було вбито до 2 тис осіб = гугенотів та представників буржуазії . всього по франції = 30 тис осіб вбито .
1598 р Нантський едикт:
* панівна релігія Франції = католицизм
* відновлення католицького богослужіння
* допускалось сповідування кальвінізму
* заборона протестантського богослужіння в Парижі і деяких містах
* протестанти мали право займати державні посади нарівні з католиками
* протестанти мали своїх представників при королівському дворі
* протестантам на Півдні залишені фортеці
ТЕМА УРОКУ:
ВИСОКЕ ВІДРОДЖЕННЯ
!!!! УВАЖНО ПРОЧИТАЙТЕ ПАРАГРАФ № 8 СТОР 45-50,
РОЗГЛЯНЬТЕ ІЛЮСТРАЦІЇ, ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ЗАПРОПОНОВАНІ ВІДЕО :
https://www.youtube.com/watch?v=lUOGEbfbWsc ++++
Конспект :
ВІДРОДЖЕННЯ ( РЕНЕСАНС) -
- це період розвитку культури країн Західної Європи , коли відбувався перехід від культури середньовіччя до до культури Нового часу,
- для якого характерне звернення до культури античності( ніби її відродження)
ПЕРІОДИ :
1. РАННЄ ВІДРОДЖЕННЯ - 14-15 СТ.
2 ВИСОКЕ ВІДРОДЖЕННЯ = ПОЧ І СЕРЕДИНА 16 СТ
3. ПІЗНЄ ВІДРОДЖЕННЯ = к 16- поч 17 століття
ПЕРЕДУМОВИ ВІДРОДЖЕННЯ :
* РОЗВИТОК МІСТ ТА ТОРГІВЛІ
* ЗАРОДЖЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН
* СТАНОВЛЕННЯ БУРЖУАЗІЇ, ЯКА БУЛА ЗАЦІКАВЛЕНА В РОЗВИТКУ НАУКИ , ТЕХНІКИ, КУЛЬТУРИ
* ФОРМУВАННЯ ЧИСЛЕННОЇ ГРУПИ ЛЮДЕЙ РОЗУМОВОЇ ПРАЦІ
* ЗВІЛЬНЕННЯ ОСОБИСТОСТІ ВІД СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ НЕСВОБОДИ
*ПОТРІБНЕ БУЛО ПРОСЛАВЛЯННЯ ВЕЛИЧІ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ ,ЙОГО НЕЗАЛМНІСТЬ , НЕПОБОРНІСТЬ
ОСОБЛИВОСТІ КУЛЬТУРИ ВІДРОДЖЕННЯ :
* глибокий гуманізм = визнання цінності людини як особистості , її право на вільний розвиток , прояв здібностей
* реалістичне зображення дійсності
* звернення до культурної спадщини античності , її відроджження
* підносились ідеали красоти і гармонії дійсності
* досвід = головний в спосіб пізнання
новаторські засоби в мистецтві ( світотінь, обємність, відчуття простіру, дотримання пропорцій, портретний та пейзажний жанри)
* розвиток мистецтва на народній основі
* критичне ставлення до феодальних порядків та католицької церкви
БАТЬКІВЩИНОЮ ВІДРОДЖЕННЯ : ТОСКАНА І ФЛОРЕНЦІЯ ( ІТАЛІЯ),ВЕНЕЦІЯ
( ВИПИШІТЬ ТВОРИ ЦИХ ТИТАНІВ ВІДРОЖЕННЯ В ЗОШИТ)
ТИТАНИ ВІДРОДЖЕННЯ :https://www.youtube.com/watch?v=UCTaJfYDfYE
https://www.youtube.com/watch?v=nOA6psdzRac++
https://www.youtube.com/watch?v=lUOGEbfbWsc ++++
Леонароло да Вінчі( 1452-1519 р.р.)https://www.youtube.com/watch?v=9YyP3cGYwBw
Мікеланджело Буанарроті( 1475-1564 р.р.)https://www.youtube.com/watch?v=ET0Jzw5MHSA
Рафаель Санті ( 1483- 1520 р.р.) https://www.youtube.com/watch?v=YhWo3cAy_6Y
ТЕМА УРОКУ:
КУЛЬТУРА БАРОКО
РОЗВИТОК НОВОЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ НАУКИ
1. Прочитайте параграф 8-9 стор 51-54
2. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ
:https://www.youtube.com/watch?v=_2sDQbI09gw відеурок ++++ раджу преглянути
https://www.youtube.com/watch?v=VPUnz5v7B5o бароко в архітектурі 2 хв++++
3. ПІДГОТУЙТЕ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО : художників =Рубенса, Валаскеса, Рембранта,
науковців: А. Везалія, Миколая Коперника, Дж. Бруно, Галілео Галілея
4. Запишіть в робочі зошити:
БАРОКО= ( перлина неправильної форми ) ( примхливий , химерний )=
стиль в європейському мистецві з к 16 - до середини 18 століття .
Цей стиль синтезував мистецтво готики та Ренесансу
ПОЄДНУВАВ:
УРОЧИСТІСТЬ ,
ПИШНІСТЬ,
РОЗМАЇТТЯ ТА ДИНИМІЧНІСТЬ ФОРМ
Бароко набуло поширення в католицьких країнах, повязане з Контрреформацією,
церква намагалась через мистецтво переконувати, хвилювати , дивувати віруючого в імя католицької церкви .
Центром розвитку бароко став Рим , де будувались палаци, парки , будівлі прикрашались картинами( натюрмртом та пейзажем = основні жанри бароко
В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ :
ТВОРЧІСТЬ
Дієго Валаскеса, Рембранта , Пітера Руберса
створювались шедеври архітетури : Версаль, Лувр,
ГОТУЮЧИСЬ ДО УРОКУ УЗАГАЛЬНЕННЯ = РОЗДІЛ ІІ:
ЗРОБІТЬ ТЕСТИ :
ПОЯСНІТЬ ТЕРМІНИ :
релігія, реформа, церква, реформація, лютерани, протестантизм, селянська війна , трактат, кальвінізм, релігійна диктатура, Контрреформація, єзуїти, інвізиція, " Індекс заборонених книг", релігійні війни, гугеноти, гуманізм, Ренесанс, Високе відродження, бароко, титани, анатомія, астрономія, механіка, пейзаж, портрет.
ХТО ЦІ ІСТОРИЧНІ ОСОБИ :
Мартін Лютер, Томас Мюнцер, І Лойола, Ж Кальвін, Леонардо да Вінчі, Мікеланджело Буанарроті, Рафаель Санті, Рубенс, Рембрант, Міколай Коперник, Дж. Бруно, Галілео Галілей, А.Везалія
РОЗДІЛ ІІІ
ДЕРЖАВИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ В 16-17 СТОЛІТТЯХ
10/10/2023
ВІВТОРОК
ТЕМА УРОКУ :
ПЕРЕГЛЯНЬТЕ :https://www.youtube.com/watch?v=EPwi37RgtD8 відеурок
https://www.youtube.com/watch?v=QBf_f8bAjCg 2хвилини вашої уваги і ви все зрозумієте
( опрацьовуємо параграф 12 стор 60-62)
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ :
1. КОРОЛІВСЬКА ВЛАДА в першій половині 1 6 століття
В Ранньомодерну добу відбуваються зміни в політичному житті держав:
* продовжились процеси централізації держав
* зміцнювалась королівська влада
* на зміну станово- предтавницькій монархії = абсолютизм
АБСОЛЮТНА МОНАРХІЯ- фома правління державою, за якоївся влада зосереджується в руках монарха
АБСОЛЮТИЗМ- ФОРМА ПРАВЛІННЯ , ЗА ЯКОЇ ВСЯ ПОВНОТА ВЛАДИ НАЛЕЖИТЬ МОНАРХОВІ І ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ БЕЗ ПРЕДСТАВНИЦЬКИХ ОРГАНІВ ТА ОБМЕЖЕНЬ ЗАКОНАМИ
Щодо Франції = королі правили одноосібно , процес об,єднання Франції = завершився
ФРАНЦИСК І ( 1515-1547р.р.)
* Генеральні штати перестали скликатись = рішення приймались королем= " Така моя добра воля"
* король мав велику армію
* державою керувала Королівська рада
* збирались великі податки для утримання чиновників, двору , армії
* сприяв поширенню культури Рересансу
* суспільство поділялось на 3 стани:
ПРИВІЛЕЙОВАНІ СТАНИ :
- духовенство
- дворяни( придворні та провінційні= старе дворянство- "люди шпаги"= були на службі у війську короля)
- виникли "нове дворянство - " люди мантії"= чиновники , які стали дворянами купивши звання
НЕПРИВІЛЕЙОВАНІ ( сплачували податки)
- третій стан ( багаті городяни, буржуазія, робітники, селяни, ремісники. міська біднота
ФРАНЦУЗЬКИЙ АБСОЛЮТИЗМ ДОПОМАГАВ РОЗВИТКУ МАНУФАКТУР, СПРИЯВ РОЗВИТКУ ТОРГІВЛІ, ЗАХИЩАЛИ ВЛАСНИХ ВИРОБНИКІВ, БАНКІРІВ.
З 1562- по 1598 рр у ФРАНЦІЇ ПРОХОДИЛИ РЕЛІГІЙНІ( ГУГЕНОТСЬКІ) ВІЙНИ
Це були громадянські війни між кальвіністами (гугенотами ) = південь Франції= Бурбони та
католицьким табором = північно- східна Франція - герцого Гізи
Після драматичних релігійних воєн( тривали 36 років)= підписано Нантський едикт= 1598 р = , Францію очолили королі династії Бурбонів
ГЕНРІХ IV
( 1594--1 610 Р.Р.)
* * ЗМІЦНИВ ВЛАДУ КОРОЛЯ = за 16 р жодного разу не скликали Генеральні штати
*король спирався на дворян, захищаючи їх привілеї
*підтримував буржуазію ( було засновано нові мануфактури, ремонтував шляхи сполучення. канали, заснування заморських торгівельних кампаній)
* підвищував мито на товари, що завозились
* в зовнішній політиці головним був державний інтерес , а не релігія
ПОЛІТИКА МЕРКАНТЕЛІЗМУ = активне втручання держави в управління господарськими справами:
* зменшення податового тиску
* ліквідація внутрішніх мит
* державна підтримка мануфактур
* ПРОТЕКЦІОНІЗМ- обмежено ввезеня до країни іноземних товарів
ЗМІЦНЕННЯ АБСОЛЮТИЗМУ У ФРАНЦІЇ
КАРДИНАЛ РІШЕЛЬЄ. ЛЮДОВІК XIV .
1. ПРОПОНУЮ, ПЕРЕГЛЯНЬТЕ , ДУЖЕ ЦІКАВО = вибір великий !!!
https://www.youtube.com/watch?v=JB7MSg7HCs4 Біографія Рішельє цікаво
https://www.youtube.com/watch?v=TmikSn2avmA=++++++
https://www.youtube.com/watch?v=S3gSGXNfmqc
https://www.youtube.com/watch?v=0T_QWUPBx34 Версаль = коротке відео 1,5 хв
https://www.youtube.com/watch?v=c9czMs3AkkU= палац короля - сонця= історія створення +++++
2. ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ 12, СТОР 63-66
!!!!!!СТВОРІТЬ КАРТУ ПАМ,ЯТІ ПО ТЕМІ :( ЗРОБІТЬ ЗАПИС В ЗОШИТІ )
" ЗМІЦНЕНЯ ФРАНЦУЗЬКОГО АБСОЛЮТИЗМУ В 17 СТОЛІТТІ" ,
МАЮЧИ 2 ГІЛКИ =
"ДІЯЛЬНІСТЬ КАРДИНАЛА РІШЕЛЬЄ" ТА " АБСОЛЮТИЗМ ЛУЇ XIV"
МАТЕРІАЛИ ДО ТЕМИ :
Подальше зміцнення абсолютизму у Франції повязане з діяльністю кардинала( найвища після Папи особа в католицькій церкві) Рішельє:
* 1624-1642= займав посаду першого міністра при нерішучому королю Луї ХІІІ
* талановитий державний діяч, праця якого направлена на зміцнення королівської влади і Франції вцілому= " Моєю метою - була велич короля, моєю другою метою була велич королівства "
* від імені короля одноособово правив країною
* Генеральні штати не скликались
* на місцях призначив спеціальних чиновників з великими повноваженнями = призначались королем= могли бути відкликані
* говорив " Батіг , який є символом правосуддя, ніколи не повинен залишатись без діла"
*1629 р "ЕДИКТ МИЛОСТІ"= позбавив гугенотів фортець, армії та інших привілеїв, залишивши право на віросповіданя
* католицька церква теж позбавлялась фортець???
* заборонана дуелі під загрозою смерті
* нагляд і контроль за змовниками проти королівської влади
*сприяв збагаченню держави= розвитку економіки :
- збільшив королівські податки
- створення торгівельних кампаній для зовнішньої торгівлі
- розвиток виробництва на експорт( вивезення)
- обмеження імпорту товарів ( ввезення) а саме , предметів розкоші
- сприяв створенню французької колоніальної імперії
- в результаті 30 річної війни= французи ослабили Іспанію, приєднали Ельзас та Лотарінгію
* сприяв розвитку культури( тримав під контролем):
- 1641- створено Французьку академію= "контроль за думками"
1631- засновано " Французьку газету ", через яку політика Рішельє пропагувалась
ТЕМА УРОКУ:
ТЕМА УРОКУ :
17.10 2023
середа
ТЕМА УРОКУ:
НАЦІОНАЛЬНО- ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА В НІДЕРЛАНДАХ .
ВІЛЬГЕЛЬМ І ОРАНСЬКИЙ
1. працюємо за матеріалами параграф № 13. стор 67-73
2. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ : https://www.youtube.com/watch?v=2jVYorJSWfw= ВІДЕОУРОК
https://www.youtube.com/watch?v=3rhxTOVBUL 2 хв = і все зрозуміло !!!!
3.ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ПО ТЕМІ
1. Володіння Габсбургів в Іспанії. Іспанія за Карла V Філіпа ІІ.
Династія Габсбургів заснована в Х столітті , мала величезні володіння в Європі = з 1438 р = Священа Римська імперія + Іспанія .
У 1519 році іспанський король КарлІ став імператором Священної Римської імперії під ім,ям Карла V( 1516- 1555 р.р) - це був правитель володінь = в яких " ніколи не заходило сонце " , мріяв про створення " всесвітньої імперії"
* зміцнив королівську владу
* насаджував католицизм
* багато воював ( з турками , Францією, з протестантами Німеччини,
* надмірні витрати на уртимання короліського двору
1520-1522 повстання комунерос( повстання міст Кастилії ( Толедо) проти королівської влади) = було придушене, так як вимога міст оподаткувати дворянство , змусила грантів та ідальго виступити проти повстанців.
ФІЛІП ІІ РОЗСУДЛИВИЙ ( 1555 р - 1598 р.р)
* малоосвічений, обмежений , дрібязковий
* вважав , що влада його не порушна , непорцшним є абсолютизм, католицизм
*відлюдькуватий= все життя провів в покоях і в робочому кабінеті
* справами займався сам, недовіряв придворним
* голвне знаряддя його політики - стала іспанська інквізиція = багатьох було спалено на вогні , або закатовано в катівнях туртурами , БУЛИ З КРАЇНИ ВИГНАНІ - ЄВРЕЇ ТА МОРИСКИ
* постійні війни привели до розорення підвладних земель( Іспанія, Нідерланди)
* армія розгромлена, флот потоплено , морська могутність = зламана = Іспанія = перейшла з величі до занепаду
* ГОЛОВНИМ БОЛЕМ КОРОЛЯ = БУЛА БОРОТЬБА ЗА НЕЗАЛАЖНІСТЬ НІДЕРЛАНДІВ
НАЦІОНАЛЬНО- ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА В НІДЕРЛАНДАХ
https://www.youtube.com/watch?v=2jVYorJSWfw відеоурок
НІДЕРЛАНДИ ПІД ВЛАДОЮ ІСПАНІЇ
*КРАЇНА З ШВИДКИМ РОЗВИТКОМ ТОВАРНО- ГРОШОВИХ ВІДНОСИН
*велика кількість мануфактур по виробництву зброї, сукан, різних тканин, килимів, мережива, скляних, металевих , шкіряних виробів.
* Антверпен - центр торгової, фінансової, промислової діяльності в Європі
* розвивалось кораблебудування, рибальство, торгівля
* населення = 3 млн = 6500 сіл, 300 міст
* високорозвинуті частини Нідерландів: Центр та Північ, південь - аграрний = феодальні землеволодіння
Така територія давала великі прибутки Іспанії , тому = Нідерланди = незадоволені :
_ податковим тиском
_ обмеження торгівлі з іспанськими колоніями
_ наявність феодальних пережитків на Півдні
_ переслідування протестантів
ОПОЗИЦІЯ( БУРЖУАЗІЯ, ДВОРЯНИ , СЕЛЯНИ , РЕМІСНИКИ) = НЕВДОВОЛЕННЯ = ВІЛЬГЕЛЬМ І ОРАНСЬКИЙ " МОВЧАЗНИЙ ( 1533- 1584 р.р) = очолив боротьбу
ХРОНОЛОГІЯ ПОДІЙ :
1566 р. - народне повстання селян , ремісників, робітників у Нідерландах= іконоборство= це початок відкритої збройної боротьби проти феодальних порядків , панування Іспанії та католицизму
1567 р - направленнядо Нідерландів іспанського війська на чолі з герцогом Альбою:
* заснував суд " РАДУ У СПРАВАХ ПРО ЗАКОЛОТИ "= кривава рада - 8 тис репресовано+ 100 тис покинули країну
* запровадив податок " АЛЬКАБАЛУ =10 % податок на торгові операції = початок партизанської боротьби = лісові та морські гези
1579р - Арраська унія = домовленість півдня держави про вірність Іспанії = місцеве дворянство зберегло свої привілеї
1579 р - Утрехтська унія= північні провінції об,єднались =
1581 р = учасники унії проголосили про незалежність від Іспанії= РЕСПУБЛІКУ ОБЄДНАНИХ ПРОВІНЦІЙ = ГОЛЛАНДСЬКА РЕСПУБЛІКА
1648 Р = МЮНСТЕРСЬКИЙ ДОГОВІР = Республіка об,єднаних провінцій Нідерланди = остаточна незалежність = олігархічна бюргерська республіка = швидкий капіталістичний розвиток
на Півдні = утворилась держава БЕЛЬГІЯ= під іспанським пануванням = відставала в розвитку
ТЕМА УРОКУ :
РІЧ ПОСПОЛИТА = ШЛЯХЕТСЬКА ДЕМОКРАТІЯ
( опрацьовуємо на уроках історії України= конспект з зошиті по історії України)!!!!!
1. працюємо за матеріалами параграф № 16. стор 86-92
2. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ:https://www.youtube.com/watch?v=Ntit-WrqKBc відеурок
https://www.youtube.com/watch?v=pdp9kmM03Mw= Люблінська унія +++++
3. ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ :
1 липня 1569 року = створено нову державу - РІЧ ПОСПОЛИТУ = внаслідок обєднання королівства Польського та Великого князівства Литовського=було підписано унію( союз) :
ПЕРЕДУМОВИ УНІЇ:
* Кревська унія 1385 року- обєднання для боротьби з тевтонським орденом
*проникнення польського панства на українські землі= прагення закріпити свою власність офіційно
* виникнення та зміцнення Московської держави = її натиск на північний Схід
ПРИЧИНИ ЛЮБЛІНСЬКОЇ УНІЇ:
* невдача та ослаблення Литви внаслідок Лівонської війни
* невдоволення зростаюче проти влади литовців на українських землях= не протистояли нападу кримських татар
* прагнення української та литовської шляхти прирівняти свої права до прав польської шляхти
* прагнення польської шляхти збвльшити свої володіння на українських родючих землях= поширення фільварків через збільшення попиту на зерно на європейських ринках
ЛЮБЛІНСЬКИЙ СЕЙМ 1569 РОКУ :
УМОВИ УНІЇ :
* створення держави Річ Посполита
* країною правив спільно обраний довічно король= права на основі " Генріхових артикулів ( король керував зовнішньою політикою, призначав чиновників , усі питаня вирішував за згодою сейму = влада була обмежена)
* працював спільний сейм= сенат та палата представників ( парламент в Р.П,)= вирішував найважливіші питання державного життя. Депутати мали право " ліберум вето" = кожен депутат міг висловити незгоду щодо рішення сейму= виголосивши фразу = " не дозволяю" .+ шляхта мала право на конфедерацію = союз для законної боротьби проти заподіяних ним кривд
* сенат = складався з урядовців
*спільна скарбниця та монети
*спільна зовнішня політика
* всю країну поділено на воєводства на чолі з воєводами
* воєводства ділились на повіти( старости), повіти на волості
* у воєводствах та повітах збирались сеймики- місцеві зборишляхти й духівництва, які обирали послів до сейму , вирішували питання місцевого значення.
* для Волинського, Брацлавського, Київського воєводств= збережено дію Литовських статутів та українську мову в судочинстві
* за унією до Р.П перейшли такі українські землі = Волинь, Поділля , Київщина, частина Лівобережжя , Сх Галичина = було створено 6 воєводств :
Руське ( Львів)
Белзьке ( Белз)
Волинське ( Луцьк)
Брацлавське ( Брацлав),
Подільське ( Кам,янець)
Київське ( Київ)
1618 року + Чернігівське воєводство
* митні кордони ліквідовувались
* за Литвою= обмежена автономія=право на суд, адміністрацію, військо, скарб, державну "руську " мову
ПОЗИТИВНІ УМОВИ ЛЮБЛІНСЬКОЇ УНІЇ:
- ОБ,ЄДНАНО УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ , ЯКІ ВИЙШЛИ НА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ РІВЕНЬ КУЛЬТУРИ= повернули Україну до Заходу
- ПОЖВАВИЛАСЬ ВНУТРІШНЯ ТОРГІВЛЯ= вивозили худобу , зерно, тютюн, вовну, віск
- могутній спалах культурно- освітніх рухів
НЕГАТИВНІ УМОВИ ЛЮБЛІНСЬКОЇ УНІЇ ДЛЯ УКРАНИСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ:
- погіршення становща українців = посилення національного , феодального , релігійного гніту ( ополячення, окатоличення, зростання панщини)
- українські міста ( більшість ) прейшла у власність польської шляхти
-експлуатація українських земель через поширення фільварків = це багатогалузеві господарства шляхти , основане на праці кріпаків , які виробляли товарну продукцію
РЕФОРМАЦІЯ І КОНТРРЕФОРМАЦІЯ В РЕЧІ ПОСПОЛИТІЙ
-протестантизм не набув широкого занчення в містах, а в селех селяни не розумілі значення його їдей . За Стефана Баторія ( 1576-1586 рр) = перемогла Контррефомація , але інквізиторських методів Р.П .уникала , перевага була в переконання та освіті, чим і займались єзуїти .В складному становищі перебували православні .1596 р Берестейська церковна унія = створення греко- католицької церкви , т.ч , в Р.П існували прихожани римокалицької церкви, греко- католики та православні .
ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА :
1558-1583 = Лівонська війна
1620-1621 = Хотинська війна
1648-1657 - Національно- визвольна війна українського народі під керівництвом Б Хмельницького
1655 р " Великий потоп " - війна з Швецією
ГОТУЄМОСЬ ДО УРОКУ УЗАГАЛЬНЕННЯ по темі :
ПОЯСНІТЬ ТЕРМІНИ :
монархія, станово - представницька монархія, абсолюна монархія, релігійні війни, католики, гугуноти, меркантилізм, войовнича зовнішня політика, династія, революція, буржуазна революція, "непереможна армада", національно- визвольна війна , алькабала, іконоборчий рух, унія, обгороджування, мануфактура, " криваве законодавство" , паупери, королівська реформація , англіканська церква, " короткий парламент" , "довгий парламент", "круглоголові", "кавалери",протекторат, реставрація " славна революція"
Хто ці історичні особи : кардинал Рішельє, Людовік 14, Ж.Б.Кольбер, Філіп ІІ, Вільгельм І Оранський , Генріх 8, Єлизавета І, КарлІ , Олівер Кромвель,
• 1643–1727 рр. — роки життя І. Ньютона;
• 1784 р. — винахід Дж. Уаттом парової машини;
• 1723–1790 рр. — роки життя А. Сміта.
3. Передумови промислового перевороту :
• ліквідація феодального ладу;
• наявність вільної робочої сили;
• накопичення
величезних коштів у
результаті пограбування колоній;
• швидке розширення внутрішнього ринку;
• наявність розвиненої мануфактурної промисловості
5. З підручника й заповнити таблицю «Основні відкриття та винаходи періоду промислової
революції в Англії»( самостійна робота )
Ім’я винахідника |
Винахід |
Значення |
|
|
|
|
|
6.Наслідки промислового перевороту
*Винаходи проклали дорогу капіталістичним відносинам.
*Паровий двигун змінив життя багатьох з них. Раніше в Англії тканини, наприклад, виготовляли у невеликих майстернях, вручну. Тепер на нових фабриках тканини почали робити на устаткуванні, що працювало від парового двигуна.
*Робота була нескладною і не вимагала великого вміння, тому робітників-чоловіків замінили жінки і діти. З’явилося багато нових робочих місць.
*Урбанізація. Люди почали стікатися до промислових міст
*Сформувались клас найманих робітників та підприємців
Просвітителі |
Основні ідеї навчання |
Вольтер (Фран- суа-Марі Аруе, 1694–1778)
|
Абсолютна монархія є рабством
і тиранією. Ідеал суспільного устрою — освічена монархія на чолі з
королем-філософом. Реформи, які проводить королівська влада, — ось шлях до
«царства розуму», до суспільства, де пануватимуть свобода, рівність і
власність.Необхідність знищення релігійного фанатизму і марновірств.
Негативне ставлення до церкви поєднувалося
з упевненістю у необхідності релігії як засобу впливу на простих людей. Вважав за
необхідне скасування всіх сеньйоріальних повинностей |
Шарль Луї Монтеск’є (1689–1755)
|
Супротивник деспотизму,
захисник свободи. Свобода — право робити те, що дозволене законом. Розробив
вчення про розділення властей на три гілки влади: виконавчої, законодавчої та
судової. Заперечення абсолютної монархії як форми правління і заміна її
монархією конституційною (за зразком англійської).
Засудження нещадної податкової системи, що розоряє народ. Захист
недоторканності приватної власності та особистої свободи громадян |
Жан-Жак Руссо (1712–1778)
|
Джерело нерівності й усіх бід
у суспільстві — приватна власність. Народ — джерело влади. Ідеал суспільного
устрою — демократична республіка дрібних власників. Необхідність зрівняти
багатих і бідних |
Дені Дідро та його «Енцикло- педія»
|
Енциклопедія містила статті,
що пропагували нові політичні ідеї: невідчужуваність прав особи, необхідність
народного представництва, несправедливість існування у суспільстві привілейованих
станів, рівність всіх перед законом.Піддавали критиці абсолютну монархію та
закликали до її повалення, викривали королівський двір. Виступали проти
католицької церкви і релігії, захищали селянство, позбавлене землі і
придушене податками. Виступали на захист приватної власності і свободи
підприємництва, за розвиток промисловості та торгівлі |
Питання для порівняння |
Вольтер
|
Монтеск’є |
Руссо |
Ставлення до існуючого ладу |
|
|
|
Найкраща форма правління |
|
|
|
Шляхи досягнення ідеального
державного устрою |
|
|
|
Ставлення до приватної
власності |
|
|
|
https://www.youtube.com/watch?v=p_papewHwKU освічений абсолютизм
https://www.youtube.com/watch?v=oUOPeUdCkKg
Основні поняття та терміни:
«абсолютизм»,
«юнкер», «курфюрст»,
«Просвітництво», «багатонаціональна держава»,
«Контрреформація», «канцлер».
Основні дати та
події:
• 1701 р. — проголошення королівства Пруссія;
* Фрідріх Вільгельм І(1713- 1740 )
* Фрідріх ІІ( 1740- 1786 р.р)
• 1756–1791 рр. — роки життя Моцарта
*1740-1780 діяльність Марії Терезії
*1780-1790 діяльність Йосифа ІІ
Королівство
Пруссія було утворено завдяки діяльності
королів Фрідріха-Вільгельма I, якого називали
«капралом на троні», і Фрідріха II, якого батько
називав «свистуном і поетом».
Реформи Фрідріха ІІ( 1740- 1786 р.р)
Освічений абсолютизм» Фрідріха II
... «Освічений абсолютизм» не отримав би такої назви, якби він не здійснював будь-яких нововведень, що відповідають духу часу. Так, наприклад, була розширена початкова освіта... Сильно спростилося судочинство. Широко рекламувалася віротерпимість прусських правителів. «У мене хай кожний рятується, як йому більше подобається», — любив говорити Фрідріх II. Дійсно, в Пруссії релігійних гонінь не було...
Було дещо поліпшено становище селян, які утримували землі королівських маєтків...; їм гарантувалися права власності і спадкоємства землі»
1556 р - поділ володінь= австрійські ( Фердинанд І Габсбург) та іспанські Габсбурги
Становлення централізованої імперії= 17 століття
Реформи Марії- Терезії та Йосифа ІІ ( 1770- 1780 р.р.)
Мета реформ
- Поліпшення матеріального становища населення, що сприяло стабілізації соціально-економічної ситуації краю, а отже, і зміцненню імперії;
- Ліквідація старої системи управління, за якої панівне становище належало місцевій шляхті, і заміна її дисциплінованим чиновництвом, яке провадило б політику імперського центру.
Адміністративна реформа
- Королівство Галичини і Лодомерії було поділено на округи, які очолювали старости, підпорядковані губернатору краю, що призначався імператором.
- У селах влада належала мандаторам (наглядачам), які призначалися старостами округів, але утримувалися землевласниками.
- Містами управляли магістрати, склад яких призначала імперська адміністрація, потім міські ради, що були органами місцевого самоврядування;
- Вищим представницьким органом - стяв сейм, де провідні позиції посідала польська шляхта;
- Від 1786 р. припинялася дія польських законів, їх заступали загальноімперські.
- Адміністративним центром королівства став Львів.
Аграрна реформа
* Було складено «Інвентарій», куди внесли кількість земель, якими володіла шляхта, і де визначено повинності селян. Імперський уряд з’ясував розміри податків із цих земель і заборонив землевласникам обтяжувати селян більше, ніж було передбачено «Інвентарієм»;
- Заборонялося застосовувати тілесні покарання, примушувати відробляти панщину в неділі й свята.
- У 1781- видано закони Йосифа II про звільнення селян від особистої залежності та обмеження панщини трьома днями на тиждень(1786р).
- Надання селянам деяких громадянських прав – одружуватися без дозволу поміщика, посилати своїх дітей навчатися у школах;
- Ліквідовувалося право пана судити селян.
- Надання селянським громадам права самоврядування;
- У 1789 р. було прийнято указ про ліквідацію панщини (скасований після смерті Йосифа II),а заміна їх чиншем ( грошовим податом )
Релігійна реформа:1781 р
* Свобода віросповідання Визнання за римо-католицькою і греко-католицькою церквами рівних прав;
- Заборона називати греко-католиків уніатами і примушувати їх змінювати віру;
- Надання некатоликам рівних із католиками прав на державну службу;
- Зрівняння євреїв у правах з іншими народами імперії.
Освітня реформа
- Створення в 1774 р. у Відні при церкві Св. Варвари генеральної греко-католицької семінарії («Барбареум») для здобуття вищої духовної освіти греко-католиками. Пізніше замість неї було створено греко-католицькі семінарії в Ужгороді та Львові;
- Відновлення в 1784 р. діяльності Львівського університету. Для русинів при ньому було створено «Руський інститут»;
- Запровадження нової шкільної системи, за якої в початкових школах навчання здійснювалося рідною мовою.
Військова реформа :
* збільшення кількості армії
* введення рекрутських наборів
Судова реформа :
*Створено державний суд
*розроблено кримінальний т цивільний кодекси
* обмежено застосуання тілесних покарань та смертної кари
Фінансова реформа :
* загальний податок на прибуток
*ліквідовано внутрішні мита
* політика протекціонізму. меркантелізму
* заборона ввозити льон, вовну. метал
Наслідки реформ
- Загалом позитивно вплинули на життя західних українців і сприяли політичній модернізації краю;
- Запроваджені адміністративні зміни спричинили посилення німецького впливу і, як раніше, усували українців від участі в управлінні;
- Найвагомішими результатами реформ стали зміни в правовому становищі селянства і греко-католицької церкви;
- Сприяли поширенню серед селян і греко-католицького духівництва прихильного ставлення до Габсбурґів.
- формувалось позитивне ставлення до влади
Щоб вирівняти етнічний склад населення проводили політику:
денацоналізації (політика заперечення існування факту певної нації)
асиміляції( добровільний чи вимушений процес розчинення народу в середовищі іншого ( втрата мови, звичаїв , традицій)
Процеси =ополячення, румуніації, мадяризації
4.Зробіть тести https://naurok.com.ua/test/promisloviy-perevorot-ta-prosvitnictvo-1349390.html
. Співвіднесіть терміни та поняття з визначеннями.
1) вища установа, що керує православною церквою |
|
б) Колегія |
2) найвищий державний орган, підлеглий імператору у
справах законодавства й державного управління |
в) Губернія |
3) центральна урядова установа на чолі з президентом |
г) Синод |
4) закон про систему чинів і порядок проходження
державної служби |
д) «Табель про ранги» |
5) основна адміністративно-територіальна одиниця
|
е) Рекрут |
6) постійне військо, що має правильну організацію |
ж) Регулярна армія |
7) особа, прийнята на військову службу за наймом або за повинністю |
8. Позначте
знаком «+» пункти, які
стосуються наслідків і значення перетворень Петра I.
|
|
2) Активне втручання держави у різні сфери життя
суспільства |
|
3) Прискорення темпів соціально-економічного та
культурного розвитку Росії |
|
4) Підпорядкування особи інтересам держави |
|
5) Придушення особи державою |
|
6) Становлення абсолютної монархії в Росії |
|
7) Перетворення Росії на імперію з могутньою армією та
флотом |
|
• 1-«Епоха палацових переворотів».
|
Час перебування при владі |
На кого спирався під час перевороту |
Заходи |
Катерина I |
1725–1727 рр. |
Гвардійські полки, Верховна Таємна Рада, сподвижники Петра I |
Полегшення дворянам військової служби, зменшення подушних податей з селян |
Петро II, онук Петра I |
1727–1730 рр. |
Гвардійські полки, Верховна Таємна Рада, князі Долго- рукі |
|
Анна Іоанівна, племінниця Петра I, герцогиня Курляндська |
1730–1740 рр. |
Гвардійські полки, німецьке дворянство на чолі з Біроном; таємна поліція |
Підписала Кондиції
з 8 пунктів, які обмежували владу імператриці та посилювали владу її фаворита Бірона. Біронівщина |
Іван VI Антонович |
1740–1741 рр. |
Німецьке дворянство |
|
Єлизавета Петрівна, дочка Петра I |
1741–1761 рр. |
Гвардійські полки |
Часткове повернення до реформ Петра I; збільшення привілеїв дворянства |
Петро III, онук Петра I |
1761–1762 рр. |
Не мав опори |
Повернення до німецьких
порядків, поклоніння Фрідріху II, ліквідував Таємну Канцелярію |
2. Внутрішня політика Катерини ІІ.
Основні заходи політики «освіченого
абсолютизму» Катерини II:
• дворяни
отримали земельні жалування
разом з кріпосними
селянами;
• утворення
Вільного економічного товариства;
• право відкривати
підприємства без дозволу уряду;
• секуляризація
церковних земель;
• дозвіл всім
охочим займатися промислами;
• початок
проведення шкільної реформи;
• дозвіл на створення вільних друкарень;
• заборона
публічного продажу кріпосних селян за борги поміщиків.
«Внутрішня політика Катерини II»
1764 р. Секуляризація церковного землеволодіння
1764 р. Ліквідація автономного устрою Гетьманщини на
Україні
1765 р. Указом було дозволено відправляти кріпосних селян
на каторгу без суду і слідства
1765 р. Монастирські землі передавали у власність дворян
Дворяни отримали монопольне право на винокуріння
1767 р. Указ про
заборону скарг селян на поміщика. Будь-яка скарга оголошувалася найтяжчим
державним злочином
1775 р. Проведена адміністративно-територіальна реформа:
країну розділили на 50 губерній, губернії — на повіти
1775 р. Зруйнування Запорозької Січі на Україні
1782 р. Дворяни були оголошені власниками землі та її
надр і т. ін.
1785 р. Видано даровану грамоту дворянству, де були
воєдино зібрані й підтверджені всі
привілеї, дані дворянству по смерті Петра I
• 3.Зовнішня політика Катерини ІІ.
• Семирічна війна (1756–1763 рр.);
• розділи Польщі (1772, 1793, 1795 рр.);
• війни з Туреччиною (1768–1774, 1787–1791 рр.);
• створення антифранцузької коаліції (1795 р.);
• врегулювання
відносин з Китаєм;
• освоєння росіянами Аляски та Тихоокеанського
побережжя Північної Америки.
Війни російської імперії під час правління Катерини II
Військові дії |
Дати |
Зміст |
Наслідки |
Російсько- турецькі війни |
1768– 1777, 1787– 1791 рр. |
За договором, підписаним у
1791 р. в Яссах, кордоном між Росією
та Туреччиною ставав Дністер, Україна позбавлялася небезпеки турецьких
набігів. Росія отримала вихід до
південних морів, можливість освоєння і господарського розвитку величезних
районів, багатих природними ресурсами |
Вихід до берегів Чорного моря; розширення території Росії |
Розділи Польщі |
1772, 1793, 1795 рр. |
Росія брала участь у трьох
розділах Польщі (разом з Австрією та Пруссією). За договором, підписаним у 1772 р. (перший розділ Польщі), до
Росії відійшла східна частина
Білорусі по Західній Двіні і Верхньому Дніпру. У 1793 р. був здійснений
другий розділ Польщі, в результаті якого до Росії приєдналися центральна
частина Білорусі з Мінськом і
Правобережна Україна. У 1795 р. відбувся третій
розділ Польщі, за яким Росії відійшли Литва, Західна Білорусь і Волинь |
Розширення території Росії |
Боротьба з революційною Францією |
|
Основний зміст зовнішньої
політики російського царизму наприкінці
80–90-х рр. XVIII ст. складала боротьба проти Французької революції й
поширення її впливу на інші країни. У 1795 р. Росія уклала
договір з Англією, Пруссією та Австрією, за яким зобов’язалася допомагати
військом і грішми у їхній боротьбі з
революційною Францією, а також брати участь
в її економічній блокаді |
Захист прав дворянства |
Утворення США. -
2 хронологія основних подій.
3 короткий зміст Декларації незалежності., КонституціїСША
4 Схему органій управління США.
Основні поняття
та терміни: «колонія»,
«метрополія», «Бостонська бійня»,
«Контінентальний конгрес», «Декларація незалежності», «Версальський мир».
Основні дати та
події:
• 1607 р. — перше постійне поселення англійців
в Америці;
• 1770 р. — «Бостонська бійня»;
• 177 4р. — І Континентальний конгрес;
• 1775–1783 рр. — війна за незалежність США;
• 4 липня 1776 р. — прийняття Декларації
незалежності США.
Першими метрополіями (країнами, що володіють колоніями)
стали Іспанія та Португалія.
Поступово до них
додалися Англія, Голландія і Франція.
• переслідування протестантів за Якова I та
Карла I в Англії;
• втрата земель
унаслідок «огороджувань»;
• висилка
злочинців.
*До середини XVIII ст. у колоніях почав формуватися єдиний внутрішній ринок, зростали торговельні зв’язки.
*Із північних колоній на південь вивозили зерно, рибу, промислові вироби. Торгові шляхи
йшли переважно по річках.
*У поселенців склалася загальна історична доля після майже двохсотрічного спільного життя на американській землі.
* Мовою спілкування
населення стала англійська. У середині XVIII
ст. багато жителів колоній вже називали себе американцями.
*
Водночас із формуванням американської нації відбувався процес складання
своєрідної національної культури.
«Війна за незалежність в Північній Америці».
Дата |
Подія |
Наслідки |
Причини |
||
1763 р. |
Король видав указ про
заборону колоністам переселятися на захід, за Аллеганські гори
|
Цей захід позбавляв
можливості пере- носити плантації з виснажених
земель на нові, родючі. Дрібні
орендарі втрати- ли надію піти на захід і
стати там само- стійними фермерами |
1765 р. |
Запровадження гербового збору
|
Під час покупки будь-якого
товару, навіть газет, треба було сплачувати податок |
Привід для початку війни |
||
1773 р. |
Ця подія отримала назву «Бостонське чаювання». Британські власті відповіли на це репресіями — закрили
порт Бостона |
|
Перебіг війни |
||
1774 р. |
Перший Континентальний конгрес у Філадельфії
|
Конгрес прийняв Декларацію, в якій проголошувалися природні права колоністів на «життя,
свободу та власність». Конгрес закликав до бойкоту англійських товарів |
19 квітня 1775 р. |
||
Травень 1775 р. |
Другий Континентальний конгрес
|
Створені американські збройні сили, які очолив Д. Вашингтон
|
1776 р.
|
Ухвалення Декларації незалежності США
|
Конгрес представників
законодавчих зборів колоній у Філадельфії
прийняв Декларацію (заяву) про
відокремлення від Англії. Декларація проголошувала створення нової незалежної держави — Сполучених Штатів Америки (США). Її автором був Томас Джефферсон (1743–1826) |
Осінь 1777 р |
Англійські війська зайняли
столицю США — Філадельфію
|
|
17 жовтня 1777 р. |
|
Англійська армія була оточена й капітулювала. Це був переломний момент
війни |
1781 р. |
Битва під Йорктауном США підтримали Росія та Франція. |
Основні сили англійської армії здалися американцям і французам |
3 вересня 1783 р. |
Англія визнала утворення Сполучених Штатів Америки й розширення їхніх територій на захід до річки Міссісіпі |
опрацювати п.8 параграф 22. перегляд відеоуроків про повсякденне життя ,
описати:
дівчата - повсякденне життя жителів міста- зміни, особливості
хлопці - повсякденне життя селян- зміни, особливості
https://www.youtube.com/watch?v=G6pMngP4VKM
https://www.youtube.com/watch?v=KMYq5WXI4-s
https://www.youtube.com/watch?v=XCIDNdBfotg
- скликання Земського собору
Немає коментарів:
Дописати коментар